Personal branding: komu jest potrzebne budowanie marki osobistej?

Praca nad wizerunkiem jest potrzebna nie tylko firmom kierującym swoje rozwiązania do bardzo szerokiego odbiorców. Równie cenne i przydatne może być zainwestowanie w markę osobistą. Komu może być potrzebny personal branding i jak prowadzić działania w tym zakresie? Zobacz!

Co to jest personal branding?

Personal branding to po polsku budowanie marki osobistej. Chodzi zatem o świadome i przemyślane kreowanie swojego wizerunku – tak, aby otoczenie postrzegało Cię w określony sposób. Ma się ono przełożyć na korzyści na polu zawodowym, a nierzadko także prywatnym. Self branding bazuje na przemyślanej strategii i wytyczeniu jasnych, konkretnych celów.

Co daje self branding?

Budowanie marki osobistej może mieć bardzo pozytywne przełożenie na jakość Twojego życia oraz sukces. Dlaczego? Jeśli wyrobisz sobie dobrą markę osobistą, będzie Ci łatwiej:

  • nawiązywać relacje o charakterze biznesowym – także z osobami zajmującymi wyższą pozycję,

  • stać się wiarygodnym partnerem – czy to dla potencjalnego klienta/kontrahenta, czy dla przyszłego pracodawcy,

  • negocjować wyższe stawki za oferowane przez siebie rozwiązania,

  • być postrzeganym jako ekspert w swojej dziedzinie – co przełoży się na swobodniejsze poruszanie się w otoczeniu biznesowym czy na rynku pracy.

W największym skrócie więc: jeśli zbudujesz markę osobistą, ludzie będą chcieli z Tobą współpracować, jeszcze zanim poznają Cię bezpośrednio. A to pozwoli Ci znacząco wyprzedzić konkurencję.

Warto również wspomnieć o korzyściach „emocjonalnych”. Branding osobisty zapewnia efekt sprzężenia zwrotnego, a więc pomaga dodatkowo wzmocnić pewność siebie i poczucie własnej wartości. Silna marka osobista może więc też w szerokim pojęciu przełożyć się na wysoki poziom satysfakcji z życia.

Komu może być potrzebna marka osobista?

W stereotypowym ujęciu personal branding to rozwiązanie zarezerwowane dla elitarnego grona osób – ludzi biznesu zarządzających przedsiębiorstwami o ogromnym kapitale, polityków czy artystów. W rzeczywistości jednak budowanie marki osobistej może być przydatne każdemu, kto chce skutecznie realizować swoje cele zawodowe i osobiste.

Warto zadbać o personal branding szczególnie wówczas, gdy:

  • masz ambitne cele zawodowe i chcesz zdobyć intratną, dobrze płatną posadę – gdy wypracujesz sobie rozpoznawalność i wiarygodność, pracodawcy i head hunterzy mogą sami zacząć się do Ciebie zgłaszać z atrakcyjnymi propozycjami,

  • prowadzisz działalność na rynku usług, w których ważną rolę pełni doradca – gdy zaczniesz być postrzegany jako ekspert w swojej dziedzinie, będzie Ci łatwiej pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż,

  • jesteś przedsiębiorcą i chcesz pchnąć swoją firmę na szersze tory – z wypracowaną marką osobistą będzie Ci łatwiej skutecznie prowadzić działania networkingowe.

Jak zbudować markę osobistą?

Personal branding można przyrównać bardziej do maratonu niż do sprintu – to długi i żmudny proces, w który trzeba włożyć dużo wysiłku.

Przede wszystkim na budowanie marki osobistej trzeba spojrzeć podobnie jak na tworzenie strategii działań marketingowych dla firmy. Jak osiągnąć sukces?

Określ, jak jesteś postrzegany i jaka ma być Twoja marka osobista

Zacznij więc od odpowiedzenia sobie na kluczowe pytania:

  • jak obecnie jesteś postrzegany przez swoich bliskich, współpracowników, pracodawcę czy partnerów biznesowych? Warto ich o to zapytać, aby zyskać szerszą perspektywę,

  • jak chcesz być odbierany? Z czym powinna się kojarzyć Twoja marka osobista? Chcesz być postrzegany np. jako „rzetelny doradca finansowy”, „kreatywny menadżer”, a może jako „ekspert w zakresie IT/zarządzania” itp.?

Jasne wytyczenie sobie celu, do którego ma Cię doprowadzić strategia budowania marki osobistej, to podstawa sukcesu.

Znajdź swoje mocne strony i atuty, które staną się podstawą Twojej marki osobistej

Marka osobista to nie „maska”, którą zakładasz, odgrywając jakąś rolę. To zbiór wartości i cech, które są Twoimi prawdziwymi atutami. Tylko wtedy, kiedy personal branding opiera się na podkreślaniu tego, w czym jesteś naprawdę dobry, możesz osiągnąć sukces.

Uświadom sobie, po co potrzebujesz marki osobistej

Branding osobisty może Ci być potrzebny w bardzo konkretnym celu – na przykład do zdobycia posady, o której marzysz od lat. Możesz mieć także ogólniejsze cele – np. związane z rozwinięciem działalności na własną rękę, poszerzeniem horyzontów biznesowych czy zdobycie silnej pozycji w otoczeniu biznesowym.

Wybierz „kanały”, którymi będziesz budować markę osobistą

Możliwości jest bardzo wiele, chociaż dziś najskuteczniejszym narzędziem oddziaływania na otoczenie jest internet. Aby zapracować na wizerunek eksperta, pomyśl np. o:

  • aktywności w mediach społecznościowych i stopniowym budzeniu zainteresowania swoją osobą – możesz zacząć np. od udzielania się w dyskusjach w grupach związanych z Twoją branżą na LinkedIn czy Facebooku,

  • prowadzeniu bloga poświęconemu tematyce, w której jesteś ekspertem,

  • otwarciu kanału na YouTube,

  • przygotowaniu ciekawego podcastu.

Działania związane z personal brandingiem możesz prowadzić także offline – np. uczestnicząc w eventach biznesowych i networkingowych, a także sam organizując różnego rodzaju spotkania.

Zachowaj spójność przekazu

Jeśli prowadzisz komunikację wizerunkową wieloma kanałami – np. poprzez media społecznościowe, bloga i podcast, zadbaj o to, aby w każdym z tych miejsc prezentować się w podobny sposób. Chodzi o styl i treści wypowiedzi, a także o przekazywanie podobnych wartości.

W perspektywie dobrze też pomyśleć o własnej identyfikacji wizualnej związanej z marką osobistą – a zatem np. o przygotowaniu własnego logotypu. Można go wykorzystać np. na wizytówkach, stronie internetowej i portalach społecznościowych.

Personal branding można prowadzić na bardzo zróżnicowaną skalę – zależnie od oczekiwanych efektów. Jednak w każdym przypadku, gdy zależy Ci na osiągnięciu sukcesu zawodowego warto popracować nad swoją marką osobistą. Spróbuj i przekonaj się, jak wiele korzyści to może przynieść!