Budowanie autorytetu managera – 5 wskazówek, które pomogą Ci osiągnąć ten cel

Zajmujesz pozycję kierowniczą? A może masz aspiracje, aby zostać menadżerem? Jeśli tak, poza „twardymi” umiejętnościami musisz zadbać o to, by być postrzeganym jako lider. Tylko wtedy możesz poprowadzić swój zespół ku sukcesowi. Pytanie jednak, jak zbudować autorytet managera? Zobacz, co wpłynie pozytywnie na Twój wizerunek. Oto nasze wskazówki.

1.      Jak zarządzać zespołem? Bądź liderem, a nie szefem

 Czasy, w których szef wydaje „rozkazy” swojemu zespołowi, a później rozlicza go z wykonania obowiązków, odchodzą do lamusa. Takie podejście nie zapewni pracownikom motywacji do działania. Czym zatem różni się szef od lidera? Ten pierwszy – nakazuje, a drugi – prowadzi do sukcesu.

Dlaczego to istotne dla budowania autorytetu managera? Ponieważ jeżeli przyjmiesz proaktywną postawę i będziesz działać wspólnie ze swoim zespołem – tak, abyście razem wypracowali sukces – zyskasz poważanie, a jednocześnie zaufanie. Jak przyjąć taki sposób działania? Zmiana zaczyna się w głowie. Postaw na pierwszym miejscu ludzie, a nie zyski. Zadbaj o ich rozwój i daj swobodę działania. To podstawowa rada, którą usłyszy każdy, kto chce zbudować autorytet.

 

2.      Pamiętaj, że budowanie autorytetu zaczyna się od otwartej komunikacji



Polityka „otwartych drzwi” to dobry wyróżnik każdego lidera. Pod warunkiem, że metaforyczne drzwi są rzeczywiście otwarte i nie kończy się na zapewnieniach. Co to oznacza w praktyce?

  • Postaw na przejrzysty przepływ informacji w firmie. Chociaż są informacje, którymi niekoniecznie możesz się podzielić z całym zespołem, zadbaj o maksymalną transparentność.

  • Dziel się nie tylko pozytywnymi wiadomościami. Komentuj również te niepomyślne dla firmy oraz zespołu. To ważne, aby Twoi ludzie mieli świadomość tego, co dzieje się w organizacji. To pozwoli uniknąć plotek i niedomówień.

  • Bądź otwarty na przedstawianie zastrzeżeń – zarówno dotyczących Twojej pracy, jak i innych członków zespołu.

  • Aktywnie słuchaj tego, co mówią Twoi podwładni i bądź z nimi a stałym kontakcie.

  • Nie zapominaj, że rozmowy o pracy to nie wszystko. Poznaj dobrze swój zespół także od strony prywatnej. To zwiększy bezpośredniość komunikacji.

 

Czytaj też: Zarządzanie zespołem a praca zdalna: jak zadbać o efektywność działania firmy?

 

3.      Nie bój się przyznać do błędu

Każdy z nas jest człowiekiem. Ty też. I nawet jeśli Twoje umiejętności managera oraz wiedza są na bardzo wysokim poziomie, masz prawo do popełniania błędów. Jak budować autorytet w takiej sytuacji? Otwarcie przyznając się do pomyłki. „Zamiatanie pod dywan” czy wypieranie się wcale nie poprawi Twojego wizerunku.

Owszem, powinieneś też zadbać o to, aby popełniać jak najmniej błędów. Jeżeli jednak się zdarzą, wyjdziesz z nich z twarzą, jeżeli się ich przyznasz. Zespół doceni Twoją szczerość i uczciwość.

Pamiętaj też, aby wybaczać błędy innym i zapewnić takie wsparcie, które nie pozwoli na ich powtórzenie. Co zatem zrobić, kiedy członek Twojego zespołu popełni poważną pomyłkę?

  • Porozmawiaj z nim spokojnie na temat zaistniałej sytuacji na osobności.

  • Wspólnie oceńcie, z czego wynikała pomyłka oraz co można było zrobić inaczej, aby jej uniknąć.

  • Wypracujcie plan działania na przyszłość, który pozwoli uniknąć podobnych problemów.

Konstruktywne wsparcie wzmocni zaufanie, a także sprawi, że podwładni bez obaw przyznają się do swoich błędów. To pozwoli Ci znacznie łatwiej „gasić pożary”, zanim się rozprzestrzenią.

4.      Bądź konsekwentny w działaniu



Dotrzymywanie słowa to kluczowa rada dla każdego, kto zastanawia się, jak zarządzać ludźmi. Dlaczego? To proste. Każda złożona obietnica, która nie będzie miała pokrycia w rzeczywistości, podburza Twój autorytet. To prosta droga do tego, aby stać się niewiarygodnym.

 Jeżeli członkowie Twojego zespołu nie ufają zapewnieniom, które im składasz, to… nie będą też wystarczająco zmotywowani, aby realizować wytyczony im plan.

 Jak uniknąć braku konsekwencji?

  • Nie składaj pustych obietnic. Jeżeli nie jesteś pewien, że możesz coś zrobić, wyraźnie to zaznacz. Lepiej powiedzieć „Nie obiecuję na 100%, ale zrobię wszystko, żeby to dla Ciebie załatwić” niż „Już masz to załatwione”.

  • Jeżeli do czegoś się zobowiązałeś, ale już wiesz, że ostatecznie nie podołasz, przyznaj to otwarcie i znajdź inne rozwiązanie.

 

5.      Wytyczaj ambitne cele i naucz się delegować zadania

Dobry lider wytycza kierunek działania – precyzyjny, ambitny, ale i możliwy do realizacji. Wie też, że nie realizuje go samodzielnie, a wspólnie ze swoim zespołem. Wykorzystuje więc swoje umiejętności managera, aby mądrze delegować zadania. Tak, aby:

  • przekazać kontrolę nad ich wykonaniem pracownikom,

  • dać zespołowi narzędzia ułatwiające ich realizację,

  • zapewnić odpowiednie wsparcie merytoryczne i psychologiczne (ważny może być np. dobry power speech),

  • nadzorować stan wykonania.

To sztuka, której opanowanie może stanowić wyzwanie.

 

Pamiętaj: nie nauczysz się, jak zarządzać zespołem w dzień, tydzień czy miesiąc. To kwestia praktyki i nieustannego rozwijania swoich kompetencji menadżerskich. Jeżeli chcesz wzmocnić je w obszarze psychologii zarządzania i budowania autorytetu – szkolenie z ekspertem pomoże Ci zdobyć fundamenty wiedzy. Rozważ takie rozwiązanie na drodze ku sukcesowi osobistemu i zawodowemu.

 

 

 

 

KW: budowanie autorytetu, jak budować autorytet, umiejętności managera, jak zarządzać zespołem, jak zarządzać ludźmi