Co to jest outreach marketing?

Badania przeprowadzone przez Nielsen pokazały, że aż 83% osób na świecie ufa rekomendacjom innych przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Nie chodzi wyłącznie o najbliższych – rodzinę czy przyjaciół – ale także o osoby oraz organizacje, które są lubiane i/lub postrzegane jako autorytet. Właśnie o tę zasadę opiera się outreach marketing. Zobacz, co to jest i jak możesz wykorzystać tę strategię w swoich działaniach promocyjnych.

Co to jest outreach marketing?

Gdyby pokusić się o dosłowne tłumaczenie tego terminu z angielskiego, outreach oznaczałby „marketing sięgający znacznie dalej”. Nie jest to jednak zbyt czytelne wyjaśnienie. Jak zatem rozumieć to pojęcie? Chodzi o nawiązywanie kontaktów z osobami i organizacjami o znaczącym wpływie i podejmowanie z nimi współpracy w celu promowania Twojej marki, przynoszącej obopólne korzyści.

Aby jednak takie działania miały sens, trzeba wybrać osoby lub instytucje, które są doceniane przez Twoich odbiorców. Im lepiej wybierzesz kanał komunikacji związany z tą metodą, tym lepsze rezultaty osiągniesz.

Czy outreach i influencer marketing to to samo?

Założenia outreach marketing I influencer marketing w dużej mierze się pokrywają, jednak nie można ze sobą w stu procentach utożsamiać tych pojęć. A na czym konkretnie polega różnica? Głównie na tym, z jakimi wpływowymi jednostkami nawiązujesz współpracę.

  • Influencer marketing opiera się przede wszystkim na osobach „publicznych”, które są liderami opinii społecznej. Są to więc m.in. blogerzy i vlogerzy, znani celebryci, którzy mają duże zasięgi w mediach społecznościowych itp.

  • Outreach marketing poszerza tę kategorię. Owszem, w tej strategii wykorzystuje się również kontakty z influencerami, jednak to nie wszystko. Przy stosowaniu outreach ważne jest też pozyskanie ważnych partnerów z otoczenia biznesowego, jak również ekspertów w swoich dziedzinach czy instytucje, które będą pomagać Ci w budowaniu profesjonalnego wizerunku.

Można więc powiedzieć, że influencer marketing jest jednym z aspektów strategii outreach.

W jakim celu prowadzi się outreach marketing?

Outreach marketing rzadko kiedy jest adresowany przede wszystkim do osobach na końcowych etapach lejka sprzedażowego – a więc tych niemal gotowych do sfinalizowania transakcji. Chodzi tutaj raczej o znalezienie punktów styku na wyższych poziomach – wśród osób, które dopiero budują świadomość Twojej marki lub wstępnie rozglądają się po rynku. Oczywiście takie postawienie sprawy jest lekkim uproszczeniem, ponieważ wszystko zależy od konkretnego, realizowanego obecnie projektu.

Cele outreach marketingu mogą być zróżnicowane. Zalicza się do nich np.:

  • budowanie i zwiększanie świadomości istnienia Twojej marki i poszerzanie zasięgu jej rozpoznawalności,

  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej,

  • wzmocnienie zainteresowania konkretnymi produktami lub usługami z Twojej ofercie,

  • pozyskanie wartościowych linków przychodzących – to właśnie w tym miejscu outreach marketing i SEO splatają się ze sobą,

  • poszerzanie kontaktów networkingowych, które mogą zaowocować atrakcyjną współpracą B2B,

  • wsparcie konkretnej, aktualnej kampanii sprzedażowej.

Możliwości są zatem bardzo szerokie. Trzeba jednak wiedzieć, jak umiejętnie je wykorzystać.

Sprawdź też: Co to jest networking i jak może wspomóc Twój biznes?

Jak wykorzystać potencjał outreach marketingu?

Żeby outreach marketing przyniósł oczekiwane efekty, działania muszą być przeprowadzone w przemyślany sposób. Oto elementy, które mogą zadecydować o sukcesie tej strategii.

Dobierz odpowiednie osoby/instytucje do współpracy

To, jak duże zasięgi ma dany influencer, nie zawsze jest najważniejszą kwestią. O wiele istotniejsze jest czy taka osoba jest autorytetem dla Twojej grupy docelowej. Dlatego koniecznie zadbaj o jej precyzyjne zdefiniowanie i zastanów się, kto pomoże Ci dotrzeć do rokujących klientów.

Przykład? Jeżeli prowadzisz niszowe wydawnictwo, które publikuje poezję azjatycką, odbiorców nie znajdziesz raczej u youtubera, który zajmuje się publicystyką. Lepszym miejscem na promocję będzie np. blog krytyka, który zajmuje się podobną tematyką.

Ustal, z jakim komunikatem chcesz dotrzeć do odbiorców

Pamiętaj, że nie masz stuprocentowego wpływu na to, jak zadziała osoba zaproszona do współpracy. Możesz z nią jednak ustalić ramowe warunki tego, jak wspomni o Twojej marce i w jakim kontekście. Dobrze, aby był on sprzęgnięty z ogólną strategią Twojej marki, jej USP oraz potrzebami klientów docelowych. Nie powinien być też wymuszony – sztuczność zostanie szybko wykryta.

Sprzęgnij wykorzystanie outreach z innymi działaniami promocyjnymi

Outreach marketing to tylko jedna ze strategii, które możesz wykorzystać do promocji swojej firmy na rynku. Warto ją połączyć z innymi narzędziami – tak, aby na wiele sposobów zwiększać zasięgi i wspierać budowanie wizerunku oraz docelowo sprzedaży. Ważne, by wszystkie podjęte działania miały jeden, wspólny cel.

Więcej o outreach marketingu, także w praktyce, dowiesz się np. na szkoleniu Nowoczesne formy marketingu. Sprawdź, czy ten kurs będzie Ci przydatny!