Social selling marketing – co to jest i jak wykorzystać to narzędzie?

Chcesz sprzedawać skutecznie? Wykorzystaj do tego internet, a w szczególności media społecznościowe. To z nich na co dzień korzystają Twoi klienci, bez względu na to, w jakiej branży działasz. Wcale nie chodzi wyłącznie o płatną reklamę. Ważnym elementem strategii powinien być też social selling. Co to jest? Jak wykorzystać potencjał tego narzędzia? Wyjaśniamy.

Co to jest social selling marketing?

Social selling marketing polega na wykorzystaniu mediów społecznościowych w celu budowy długofalowych relacji z obecnymi oraz potencjalnymi klientami. Są to świadomie podejmowane, regularne i systematyczne działania – zarówno wizerunkowe, jak i stricte sprzedażowe.

Tę strategię mogą wykorzystać przedsiębiorcy z różnych branż. Jednak najlepsze efekty przynosi social selling w B2C, gdzie bezpośrednie relacje między marką a klientem odgrywają kluczową rolę.

Czy social selling to to, samo co reklama w mediach społecznościowych?

Social selling jest często wymieniany w jednym zdaniu z reklamami typu Facebook Ads. W rzeczywistości są to inne narzędzia, choć wykorzystują ten sam kanał komunikacji. Chodzi o portale społecznościowe – zarówno Facebook, jak i Instagram, TikTok czy LinkedIn. Jest jednak różnica między „organiczną” promocją zgodną z założeniami social selling,  a inwestycją w typowe reklamy.

Na czym ona polega?

  • Płatna reklama na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn to komunikaty, które wyświetlają się użytkownikom w głównym newsfeedzie lub innych miejscach portali społecznościowych, a także np. w trakcie wyświetlania filmów. Są one wyraźnie oznaczone jako reklamy i są najczęściej nakierowane na szybką sprzedaż. Korzystanie z nich wymaga określonego budżetu na marketing i przynosi chwilowe efekty.

  • Social selling to narzędzie wizerunkowe, nakierowane na KOMUNIKACJĘ z potencjalnymi klientami. Są to więc raczej działania prowadzone w perspektywie długofalowej, poprzez wchodzenie w interakcje z użytkownikami. Takie, które skłaniają ich do „lajkowania”, udostępniania i komentowania. Tworzony dzięki temu „szum” pozwala stopniowo zwiększać zasięgi profilu firmy, a przez to – zwiększać świadomość marki i powoli budować potencjał sprzedażowy.

Czytaj też: Co to jest outreach marketing?

Dlaczego warto postawić na social selling?

Co sprawia, że social selling to obecnie jeden z filarów marketingu internetowego? Powodów ku temu jest wiele.

  • Social selling marketing to strategia, którą można realizować nawet w oparciu o niewielki budżet. Umiejętne tworzenie komunikatów dopasowanych do oczekiwań grupy docelowej może pomóc uzyskać rozgłos niskim kosztem.

  • Dzięki social sellingowi zwiększasz liczbę punktów styku klientów z marką. I chociaż nie każde takie „spotkanie” zakończy się sprzedażą, to może być ono „pchnięciem” w stronę zamknięcia transakcji.

  • Social selling pozwala komunikować się z klientami na różnych poziomach gotowości do zakupu – zarówno tych na górze lejka sprzedażowego, jak i na jego samym dole.

  • Możesz precyzyjnie mierzyć skuteczność podejmowanych działań z obszaru social selling. Facebook czy LinkedIn dają dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych. Umożliwiają one np. sprawdzenie, do ilu osób dotarła Twoja wiadomość i kto dokładnie był jej odbiorcą. Wnioski, które wyciągniesz z tych informacji, pomogą zwiększyć skuteczność komunikacji w przyszłości.

Jakie są narzędzia, które można wykorzystać w ramach social selling marketingu?

Portale społecznościowe dają bardzo szerokie możliwości promowania się. Dlatego możesz wybrać te, które najlepiej odpowiadają Twoim potrzebom (i możliwościom), jak również oczekiwaniom grup docelowych. Oto, z czego możesz skorzystać.

Fanpage: podstawa social sellingu

Aby rozpocząć promocję w mediach społecznościowych, potrzebujesz oczywiście fanpage’a, czyli profilu firmowego. Takiego, który użytkownicy mogą obserwować i śledzić. Staje się on Twoim niezależnym medium i dobrym kanałem komunikacji z klientami. Założenie go jest bezpłatne i bardzo proste.

Pamiętaj, aby wybrać profesjonalną nazwę fanpage’a (nazwę firmy), a także dobry awatar i zdjęcie w tle. Powinny być one spójne z systemem identyfikacji marki.

Posty, które przyciągają uwagę

Twój fanpage czy profil firmowy w mediach społecznościowych zyska na popularności, jeśli będą się na nim pojawiać angażujące treści. Trzeba je dopasować do charakteru medium. Przykładowo, na Facebooku czy LinkedIn można sobie pozwolić na dłuższe posty. Na Instagramie komunikacja bazuje na „visualu”, a więc na przedstawianiu interesujących zdjęć lub Instastories. Tik Tok jest najbardziej interaktywny. To dobra platforma do komunikacji z młodszymi odbiorcami. Wybierz więc świadomie zarówno portale, na których Twoja firma będzie obecna, jak i charakter prezentowanych postów. Muszą one odpowiadać potrzebom grupy docelowej marki.

Konkursy w mediach społecznościowych

To dobry pomysł na social selling w B2C. Urządź konkurs z atrakcyjnymi nagrodami, a jako warunek uczestnictwa postaw dodanie Twojego profilu do obserwowanych i udostępnienie postu z informacją o konkursie. To prosty sposób na zwiększenie zasięgów swojego fanpage’a, a także wzmocnienie pozytywnego wizerunku marki. Możesz wykorzystać też konkurs do pozyskiwania leadów sprzedażowych.

Messenger i chat bot

Prowadząc fanpage, możesz w ramach social sellingu na Facebooku udostępnić odbiorcom komunikację przez Messengera. To bardzo wygodne narzędzie, zwłaszcza że możesz ustalić też gotowe odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. To usprawni komunikację z potencjalnymi klientami, którzy chętnie korzystają właśnie z tego, łatwo dostępnego, kanału.

Transmisje na żywo

To narzędzie social media marketingu, które wykorzystują często np. e-sklepy. W trakcie live streamów prezentują np. nowości w asortymencie lub odpowiadają na pytania klientów. Takie transmisje szybko przyciągają uwagę i mogą przekonać do szybkiego zakupu.

Media społecznościowe dają oczywiście znacznie szerszą gamę możliwości kontaktu z odbiorcami. Warto więc z nich świadomie korzystać i dzięki temu docierać do szerszej grupy odbiorców i wzmacniać sprzedaż.

Chcesz dowiedzieć się więcej o sprzedaży poprzez media społecznościowe? Zapisz się na szkolenie „Nowoczesne formy marketingu” i podnieś swoje kompetencje!