SEO czy SXO – na czym polega różnica?

O tym, jak ważną rolę w marketingu online odgrywa SEO, wiadomo od lat. Pozycjonowanie jest kluczowym elementem strategii każdej firmy, która chce być widoczna dla potencjalnych klientów i wzmacniać pozycję na rynku. Jednak samo doprowadzenie klienta na stronę www – bo temu służy SEO – nie wystarczy, aby zamknąć sprzedaż. Dlatego obecnie SEO jest coraz częściej zastępowane przez SXO. Co to jest i dlaczego to strategia, w którą warto inwestować?

SXO – co to jest?

SXO to skrót od angielskiego określenia Search Experience Optimization. Dosłowne tłumaczenie tego terminu na polski brzmiałoby „optymalizacja doświadczeń podczas wyszukiwania”. Jest to jednak mało zrozumiałe.

 Jak zatem wyjaśnić ten termin? W największym skrócie chodzi o zapewnienie użytkownikom jak najbardziej pozytywnych doświadczeń, przez które rozumie się:

  • łatwe dotarcie do poszukiwanych przez wyszukiwarkę informacji na stronie firmowej,

  • przekazanie tych informacji w przyjazny i przejrzysty sposób – tak, aby osoba odwiedzająca serwis www uzyskała to, czego potrzebuje.

Taki efekt można osiągnąć poprzez połączenie pozycjonowania SEO z UX – i tym właśnie jest SXO. Aby lepiej zrozumieć, jak wygląda SXO w praktyce, warto rozłożyć te terminy „na czynniki pierwsze”.

Czym różni się SEO od SXO? Przykłady

Bazą dla działań SXO jest oczywiście SEO. W tej strategii stosuje się więc wszystkie narzędzia wykorzystywane przy tradycyjnym pozycjonowaniu. Idziemy jednak o krok dalej – myśląc nie tylko o tym, aby użytkownik trafił na stronę www, ale też o tym, jak będzie wyglądała jego wizyta.

Na czym to polega w praktyce?

Wyobraź sobie internautę, który jest zainteresowany zakupem pompy ciepła. Ta technologia budzi w ostatnim czasie duże zainteresowanie, więc firmy z branży OZE intensywnie inwestują w pozycjonowanie. Pozwala ono zwiększyć ich widoczność w internecie. Dlatego użytkownik, który wpisze w Google hasło „pompy ciepła”, w pierwszej kolejności, pod linkami sponsorowanymi, zobaczy najlepiej wypozycjonowane strony instalatorów tych urządzeń. Co stanie się dalej? Zapewne kliknie w jeden z pierwszych linków, aby uzyskać dokładniejsze informacje.

Tu właściwie kończy się rola tradycyjnego SEO – ma ono zaprowadzić użytkownika na stronę www firmy, która się pozycjonuje.

Pojawia się jednak pytanie: co dalej? Wróćmy do nakreślonego powyżej scenariusza.

Użytkownik klika w pierwszy wynik z Google i trafia na stronę, na której panuje chaos. Jest on „zalany” ścianą tekstu, który co prawda jest pełen właściwych słów kluczowych, ale… nie ma żadnej wartości informacyjnej. Nie pozwala się dowiedzieć, czym jest pompa ciepła, dla kogo jest to rozwiązanie i ile to kosztuje. Dodatkowo w serwisie co chwilę wyskakują irytujące pop-upy zachęcające do zapisania się na newsletter, a znalezienie cennika czy formularza kontaktowego graniczy z cudem. W takiej sytuacji szanse na to, aby wizyta przełożyła się na sprzedaż, są znikome. Klient prawdopodobnie szybko zamknie stronę i powróci do wyników wyszukiwania.

Tak trafi na drugą stronę – zawierającą merytoryczne i łatwe do przeczytania (i „przeskanowania”) informacje, z prostą, dobrze zaprojektowaną ścieżką działania. To serwis, który poprowadzi go niczym po nitce do kłębka do złożenia zapytania ofertowego. Dlaczego? Ponieważ w jej przypadku zastosowano SXO, a zatem połączono optymalizację struktury i treści z UX Design.

Jak zatem widać, stosowanie SXO stawia klienta w centrum uwagi przy projektowaniu strony internetowej, a to przekłada się na znacznie wyższy potencjał marketingowy oraz sprzedażowy strony. Właśnie dlatego jest to kierunek, w którym ewoluuje SEO.

Jak wdrożyć strategię SXO, aby była skuteczna?

Wdrożenie SXO wymaga połączenia wiedzy oraz narzędzi z obszarów pozycjonowania i UX Design. Konieczne są zatem takie działania jak:

  • dogłębne zrozumienie tego, kim jest grupa docelowa klientów firmy oraz jakie są potrzeby i problemy osób, które do niej należą,

  • przełożenie wiedzy zdobytej o klientach firmy na dobór słów kluczowych do pozycjonowania, a także schemat organizacyjny całej strony oraz „ścieżkę konwersji” odbiorców – w efekcie możliwe jest zarówno przyciągnięcie potencjalnych klientów na stronę, jak i utrzymanie ich uwagi na dłużej,

  • stworzenie przyjaznego interfejsu strony www – takiego, który pozwoli na intuicyjne poruszanie się po serwisie i ekspresowe znalezienie tych informacji i funkcji, które są potrzebne.

Osiągnięcie zadowalających efektów wymaga dobrego zaznajomienia się z narzędziami z zakresu analityki internetowej, oraz analityki UX. Zaprojektowanie strony www  z zastosowaniem sprawnego połączenia ich w ramach jednej, spójnej strategii marketingowej.

Jakie korzyści przynosi SXO marketing?

SXO jest stosunkowo nowym podejściem do pozycjonowania, dlatego szybkie wdrożenie zasad tej strategii może się przełożyć na wysokie wzrosty konwersji.

Dzieje się tak, ponieważ:

  • algorytmy Google „premiują” strony zgodne z wymogami SXO, co ułatwia wypracowanie wysokiego miejsca na liście wyników organicznych wyszukiwania,

  • wdrożenie tej strategii podnosi poziom konwersji – a zatem sprawia, że więcej wizyt na stronie przekłada się na pozyskane zamówienia czy zapytania ofertowe.

Dlatego warto poszerzyć i pogłębić wiedzę w tym zakresie – to jeden z najbardziej rozwojowych obszarów marketingu internetowego.