- Szkolenia biznesowe »
- Blog »
- Asertywność w biznesie – jak ją rozumieć i gdzie nauczyć się tej umiejętności?
- « Blog
Asertywność w biznesie – jak ją rozumieć i gdzie nauczyć się tej umiejętności?

Asertywność kojarzy Ci się głównie z umiejętnością mówienia „nie”? To dobre powiązanie, ale… warto doprecyzować, o co tak naprawdę chodzi. Wbrew pozorom, wcale nie o bezwarunkowe stawianie na swoim. W świecie biznesu trzeba spojrzeć na to pojęcie w szerszym, pragmatycznym kontekście. Zobacz więc, jak je definiować oraz w jaki sposób przełożyć teorię na praktykę.
Asertywność: co to jest?
Według słownika języka polskiego, asertywna osoba to taka, która „umie otwarcie i jednoznacznie wyrażać swoje potrzeby, uczucia i opinie”[1]. Jest to umiejętność, która – chociaż wydaje się prosta do opanowania – stanowi dla wielu osób poważne wyzwanie. I to zarówno w życiu prywatnym, jak i tym biznesowym.
Warto jednak wspomnieć, że na definicję asertywności trzeba spojrzeć szerzej. Należy pamiętać, że to otwarte, jednoznaczne wyrażanie swojego zdania musi się odbywać w granicach szacunku dla drugiej strony. Nie można więc przy tym obrażać rozmówcy ani stosować żadnych agresywnych czy obraźliwych słów.
Jak zatem widać, w postawie asertywnej ważne jest zachowanie równowagi między swoimi potrzebami i opiniami a stanowiskiem innych.
Dlaczego asertywność w biznesie jest tak istotna?
Asertywność w biznesie jest ważna zarówno dla osób prowadzących własną firmę, jak i dla pracowników. Osoby, które potrafią odważnie mówić o swoich opiniach i oczekiwaniach w kulturalny sposób, mogą osiągnąć więcej. Dzięki tej umiejętności łatwiejsze jest:
precyzyjne i uczciwe określenie wzajemnych oczekiwań – to niezwykle istotne zarówno w relacji pracownik-pracodawca, jak i pomiędzy partnerami biznesowymi,
szybkie i spokojne wyjaśnianie nieporozumień i… wyeliminowanie powstania wielu z nich – szczera rozmowa często pozwala zaoszczędzić czas oraz nerwy,
budowanie wartościowych, długofalowych relacji – to znacznie łatwiejsze, gdy opierają się na prawdzie i uczciwym „stawianiu sprawy” niż na półsłówkach,
wyeliminowanie niedopowiedzeń i niepewności – sytuacje tego typu mogą psuć atmosferę współpracy i niepotrzebnie zwiększać napięcie.
Właśnie dlatego asertywność w biznesie jest uznawana za jeden z priorytetów sprawnej i skutecznej komunikacji.
Czytaj też: Personal branding: komu jest potrzebne budowanie marki osobistej?
Jak być asertywnym w świecie biznesu?
Zastanawiasz się, jak przełożyć definicję asertywności na praktykę dnia codziennego? Oto kilka elementów, o które możesz zadbać.
Nie myl asertywności w biznesie z agresją
Postawa „nie, bo nie” czy obrażanie drugiej strony nie ma nic wspólnego z byciem asertywnym. Jeżeli masz coś do zarzucenia partnerowi, podwładnemu czy szefowi, wyraź to w rzeczowy i spokojny sposób. Unikaj obrzucania winą i wytykania błędów. W zamian wskaż, które zachowania czy działania są Twoim zdaniem nieuzasadnione i postaw na merytoryczną argumentację. Dzięki temu możesz osiągnąć porozumienie – takie, które zaspokoi Twoje oczekiwania.
Nie bój się nie zgodzić z partnerem biznesowym/przełożonym
Jeżeli masz odmienne zdanie, wyraź je. Nie obawiaj się, że zostanie to źle ocenione – zwłaszcza w sprzyjającym środowisku. Jeśli masz dodatkowe przemyślenia, podziel się nimi. Jeżeli trudno Ci to zrobić w bezpośredniej rozmowie, szczególnie w szerszym gronie, przekaż uwagi np. w formie maila albo w prywatnej konwersacji.
Nie bój się odmawiać
Wyznaczanie jasnych granic i limitów jest niezwykle ważne także w środowisku biznesowym. Zarówno wówczas, gdy jako właściciel firmy negocjujesz warunki świadczenia usług kontrahentowi, jak i kiedy omawiasz obowiązki z podwładnymi. Jeżeli pozwolisz na zbyt dużo, stracisz – i to nie tylko w kontekście finansowym, ale przede wszystkim „psychologicznym”.
Pamiętaj przy tym, żeby:
pokazać rozmówcy, że rozumiesz, o co Cię poprosił i dlaczego,
odmówić w krótki i zwięzły sposób, ale z szacunkiem dla partnera – nie musisz przy tym przedstawiać rozległego tłumaczenia ani przepraszać.
Możesz także zaproponować alternatywne rozwiązanie lub poprosić o powrót do tematu w późniejszym czasie.
Szkolenie z asertywności w biznesie – pierwszy krok do sukcesu
Asertywność jednym przychodzi bardzo łatwo, dla innych stanowi poważny problem. Dobra wiadomość jest taka: w tym obszarze praktyka czyni mistrza. Dlatego warto nauczyć się konkretnych technik odmawiania, stawiania jasnych granic czy wyrażania swoich opinii – np. na szkoleniu z asertywności – a potem przełożyć tę wiedzę na reakcje na codzienne sytuacje. Krok po kroku uda się osiągnąć pożądane efekty.
Pamiętaj też, że asertywność nie jest jedyną „miękką” umiejętnością związaną z komunikacją w biznesie. Warto również zgłębić tematy dotyczące porozumiewania się, pracy w zespole, metod chwalenia członków zespołu czy strategii budowania relacji zawodowych. Wszystkie te zagadnienia są poruszane na dobrych szkoleniach – sprawdź koniecznie!
Zobacz także

Sklep internetowy krok po kroku – jak zacząć, żeby osiągnąć sukces?
Rozwiń swój biznes o funkcjonalny sklep internetowy. Krok po kroku dowiedz się co powinien zawierać twój sklep e-commerce i zwiększ swoją sprzedaż online.
Czytaj więcej
Hybrydowy model pracy – czy warto go wdrożyć w firmie?
Praca hybrydowa to coraz powszechniejszy model funkcjonowania firm. Zobacz, jakie korzyści Ci przyniesie i czy warto zaoferować pracownikom taką opcję.
Czytaj więcej
7 umiejętności, które powinien mieć profesjonalny sprzedawca
Chcesz być profesjonalnym sprzedawcą? Jeśli tak, zacznij rozwijać kluczowe umiejętności, które zapewnią Ci sukces. Zobacz, jakie kompetencje warto budować!
Czytaj więcej
Ile czasu potrzeba, żeby nauczyć się obsługi Excela?
Zastanawiasz się, ile czasu trwa nauka Excela od podstaw? Krócej niż Ci się wydaje – zwłaszcza jeśli zaczniesz od kompleksowego szkolenia. Zobacz, dlaczego warto!
Czytaj więcej