Asertywność w biznesie – jak ją rozumieć i gdzie nauczyć się tej umiejętności?

Asertywność kojarzy Ci się głównie z umiejętnością mówienia „nie”? To dobre powiązanie, ale… warto doprecyzować, o co tak naprawdę chodzi. Wbrew pozorom, wcale nie o bezwarunkowe stawianie na swoim. W świecie biznesu trzeba spojrzeć na to pojęcie w szerszym, pragmatycznym kontekście. Zobacz więc, jak je definiować oraz w jaki sposób przełożyć teorię na praktykę.

Asertywność: co to jest?

Według słownika języka polskiego, asertywna osoba to taka, która „umie otwarcie i jednoznacznie wyrażać swoje potrzeby, uczucia i opinie”[1]. Jest to umiejętność, która – chociaż wydaje się prosta do opanowania – stanowi dla wielu osób poważne wyzwanie. I to zarówno w życiu prywatnym, jak i tym biznesowym.

Warto jednak wspomnieć, że na definicję asertywności trzeba spojrzeć szerzej. Należy pamiętać, że to otwarte, jednoznaczne wyrażanie swojego zdania musi się odbywać w granicach szacunku dla drugiej strony. Nie można więc przy tym obrażać rozmówcy ani stosować żadnych agresywnych czy obraźliwych słów.

Jak zatem widać, w postawie asertywnej ważne jest zachowanie równowagi między swoimi potrzebami i opiniami a stanowiskiem innych.

Dlaczego asertywność w biznesie jest tak istotna?

Asertywność w biznesie jest ważna zarówno dla osób prowadzących własną firmę, jak i dla pracowników. Osoby, które potrafią odważnie mówić o swoich opiniach i oczekiwaniach w kulturalny sposób, mogą osiągnąć więcej. Dzięki tej umiejętności łatwiejsze jest:

  • precyzyjne i uczciwe określenie wzajemnych oczekiwań – to niezwykle istotne zarówno w relacji pracownik-pracodawca, jak i pomiędzy partnerami biznesowymi,

  • szybkie i spokojne wyjaśnianie nieporozumień i… wyeliminowanie powstania wielu z nich – szczera rozmowa często pozwala zaoszczędzić czas oraz nerwy,

  • budowanie wartościowych, długofalowych relacji – to znacznie łatwiejsze, gdy opierają się na prawdzie i uczciwym „stawianiu sprawy” niż na półsłówkach,

  • wyeliminowanie niedopowiedzeń i niepewności – sytuacje tego typu mogą psuć atmosferę współpracy i niepotrzebnie zwiększać napięcie.

Właśnie dlatego asertywność w biznesie jest uznawana za jeden z priorytetów sprawnej i skutecznej komunikacji.

Czytaj też: Personal branding: komu jest potrzebne budowanie marki osobistej?

Jak być asertywnym w świecie biznesu?

Zastanawiasz się, jak przełożyć definicję asertywności na praktykę dnia codziennego? Oto kilka elementów, o które możesz zadbać.

Nie myl asertywności w biznesie z agresją

Postawa „nie, bo nie” czy obrażanie drugiej strony nie ma nic wspólnego z byciem asertywnym. Jeżeli masz coś do zarzucenia partnerowi, podwładnemu czy szefowi, wyraź to w rzeczowy i spokojny sposób. Unikaj obrzucania winą i wytykania błędów. W zamian wskaż, które zachowania czy działania są Twoim zdaniem nieuzasadnione i postaw na merytoryczną argumentację. Dzięki temu możesz osiągnąć porozumienie – takie, które zaspokoi Twoje oczekiwania.

Nie bój się nie zgodzić z partnerem biznesowym/przełożonym

Jeżeli masz odmienne zdanie, wyraź je. Nie obawiaj się, że zostanie to źle ocenione – zwłaszcza w sprzyjającym środowisku. Jeśli masz dodatkowe przemyślenia, podziel się nimi. Jeżeli trudno Ci to zrobić w bezpośredniej rozmowie, szczególnie w szerszym gronie, przekaż uwagi np. w formie maila albo w prywatnej konwersacji.

Nie bój się odmawiać

Wyznaczanie jasnych granic i limitów jest niezwykle ważne także w środowisku biznesowym. Zarówno wówczas, gdy jako właściciel firmy negocjujesz warunki świadczenia usług kontrahentowi, jak i kiedy omawiasz obowiązki z podwładnymi. Jeżeli pozwolisz na zbyt dużo, stracisz – i to nie tylko w kontekście finansowym, ale przede wszystkim „psychologicznym”.

Pamiętaj przy tym, żeby:

  • pokazać rozmówcy, że rozumiesz, o co Cię poprosił i dlaczego,

  • odmówić w krótki i zwięzły sposób, ale z szacunkiem dla partnera – nie musisz przy tym przedstawiać rozległego tłumaczenia ani przepraszać.

Możesz także zaproponować alternatywne rozwiązanie lub poprosić o powrót do tematu w późniejszym czasie.

Szkolenie z asertywności w biznesie – pierwszy krok do sukcesu

Asertywność jednym przychodzi bardzo łatwo, dla innych stanowi poważny problem. Dobra wiadomość jest taka: w tym obszarze praktyka czyni mistrza. Dlatego warto nauczyć się konkretnych technik odmawiania, stawiania jasnych granic czy wyrażania swoich opinii – np. na szkoleniu z asertywności – a potem przełożyć tę wiedzę na reakcje na codzienne sytuacje. Krok po kroku uda się osiągnąć pożądane efekty.

Pamiętaj też, że asertywność nie jest jedyną „miękką” umiejętnością związaną z komunikacją w biznesie. Warto również zgłębić tematy dotyczące porozumiewania się, pracy w zespole, metod chwalenia członków zespołu czy strategii budowania relacji zawodowych. Wszystkie te zagadnienia są poruszane na dobrych szkoleniach – sprawdź koniecznie!



[1] https://sjp.pwn.pl/slowniki/asertywny.html