E-commerce: czy teraz jest dobry moment, żeby wejść na ten rynek?

Myślisz o rozpoczęciu nowego biznesu? Jeśli tak, warto przyjrzeć się bliżej rynkowi e-commerce. Nawet w dobie inflacji sprzedaż on-line rośnie, a analitycy przewidują, że ta sytuacja się utrzyma. Trzeba jednak wiedzieć, jak „wbić się” w odpowiednią niszę i co zrobić, aby osiągnąć sukces przy dużej konkurencji. Zobacz, jakie są perspektywy dla sklepów internetowych.

E-commerce w Polsce: wzrost z każdym rokiem

Sprzedaż internetowa w Polsce rośnie. Dane potwierdzają ten fakt już od wielu lat. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PwC, największy, bo aż ponad 33-procentowy wzrost, nastąpił pomiędzy 2019 a 2020 rokiem. Powodem była oczywiście pandemia COVID-19. Jednak mimo że zagrożenie epidemiologiczne jest mniejsze, a restrykcje zostały zwiększone, nadal obserwuje się tu wyraźne wzrosty.

W latach 2020-2021 było to niemal 21%, na koniec roku 2022 oczekuje się wzrostu na poziomie niemal 19%. A to nie koniec. Analitycy PwC, biorąc pod uwagę aktualną, niestabilną sytuację geopolityczną, w tym wojnę w Ukrainie, nadal prognozują wzrosty w obszarze e-sprzedaży. W kolejnych latach, aż do 2027, mają one wynieść między ok. 9,6 a 13,7% rocznie, natomiast penetracja rynku e-commerce w Polsce ma sięgnąć do tego czasu aż 17%.

Z czego wynika wzrost popularności sklepów internetowych w Polsce?

Czynników, które napędzają rynek ecommerce w Polsce jest wiele. To nie tylko wspomniana już pandemia. Wpływają na to również:

  • duża wygoda dokonywania zakupów online – bez wychodzenia z domu i tracenia czasu w kolejkach, z komfortowymi metodami płatności;

  • coraz krótszy czas dostawy produktów zamówionych w sklepach internetowych – firmy, które stosują np. model fulfillment zapewniają zrealizowanie wysyłki nawet w czasie kilku-kilkunastu godzin od dokonania zakupu;

  • rozwój usług logistycznych – w tym np. wysoka dostępność paczkomatów czy punktów odbioru przesyłek bez czekania na kuriera,

  • niższe ceny produktów niż w sklepach stacjonarnych, co jest efektem niższych kosztów operacyjnych prowadzenia e-sklepu.

Można więc się spodziewać, że w kolejnych latach, mimo większych wyzwań ekonomicznych, Polacy nadal będą chętnie nabywali rzeczy on-line. Stąd też jest to dobry moment na wejście na rynek.

Jak założyć sklep internetowy, żeby na tym zyskać?

Zastanawiasz się, jak prowadzić e-commerce marketing, aby osiągnąć sukces i co zrobić, aby Twój sklep internetowy sprzedawał? Jeżeli jesteś na samym początku drogi, zastanów się nad:

  • niszą biznesową, w której będzie działać Twój e-sklep – czy ma on np. być przedłużeniem Twojej działalności stacjonarnej, czy zaczynasz zupełnie od zero. W tym drugim przypadku musisz zadecydować, czy będziesz prowadzić sprzedaż w jednej z najpopularniejszych nisz e-commerce (np. w kategoriach urządzeń AGD i elektroniki, mobile, mody i kosmetyków etc.), czy w innym obszarze;

  • modelem działalności – możesz zarówno założyć niezależny e-sklep, jak i np. rozpocząć sprzedaż na platformie e-commerce. W tym drugim przypadku musisz się jednak liczyć z prowizją od dokonanych transakcji;

  • logistyką – będziesz samodzielnie magazynować, pakować i wysyłać produkty, a może powierzysz te zadania ekspertom w magazynie dla e-commerce?

  • marketingiem internetowym – odpowiedzi na pytanie o to, jak wypromować sklep internetowy, może być bardzo wiele.

Warto także zastanowić się nad tym, ile kosztuje sklep internetowy. Początkowe wydatki możesz ograniczyć do minimum, sprzedając przez wspomniane platformy e-commerce. To pozwoli Ci obniżyć próg wejścia na rynek i sprawdzić, czy Twoje produkty cieszą się popytem. W międzyczasie zawsze masz możliwość budowania marki własnej – niezależnej od portalu, z którym współpracujesz.

Pamiętaj przy tym, że jeżeli chcesz otworzyć własny e-sklep, musisz zadbać o prostotę obsługi dla klienta końcowego, dobre dostosowanie do SEO (np. pod kątem treści opisów produktów i kategorii), a także responsywność serwisu. Ponad 76% osób wykorzystuje do robienia e-zakupów smartfona, a nie komputer!

Jak wypromować sklep internetowy?

Promocja sklepu internetowego, który działa pod własną marką, wymaga czasu oraz zaangażowania, także finansowego. Istotne kwestie to m.in.:

  • przygotowanie dobrych treści, które wspierają pozycjonowanie (muszą spełniać zasady E-A-T, czyli wytyczne Google odnośnie do tekstów);

  • stworzenie atrakcyjnej kampanii reklamowej w wyszukiwarce, ale również na portalach społecznościowych czy zewnętrznych stronach;

  • prowadzenie przemyślanych działań w social mediach – takich, które będą budować organiczne zainteresowanie marką.

Czytaj też: Social selling marketing – co to jest i jak wykorzystać to narzędzie?

Możesz też postawić np. na influencer marketing. To inwestycja w promocję mogącą szybko napędzić ruch w Twoim e-sklepie.

W ten sposób przyciągniesz klientów do swojej oferty. A jeżeli dodatkowo zadbasz o profesjonalizm podczas obsługi sprzedażowej i posprzedażowej, możesz zacząć szybko zdobywać nowych odbiorców. To będzie dobrze rokowało na biznesową przyszłość.

Chcesz zbudować e-biznes od podstaw? Skorzystaj np. ze szkolenia „Budowa e-commerce od A do Z” – dzięki zajęciom z praktykami krok po kroku przejdziesz przez cały proces i będziesz świadomie rozwijać swoją firmę. Powodzenia!