- Szkolenia biznesowe »
- Blog »
- E-commerce: czy teraz jest dobry moment, żeby wejść na ten rynek?
- « Blog
E-commerce: czy teraz jest dobry moment, żeby wejść na ten rynek?

Myślisz o rozpoczęciu nowego biznesu? Jeśli tak, warto przyjrzeć się bliżej rynkowi e-commerce. Nawet w dobie inflacji sprzedaż on-line rośnie, a analitycy przewidują, że ta sytuacja się utrzyma. Trzeba jednak wiedzieć, jak „wbić się” w odpowiednią niszę i co zrobić, aby osiągnąć sukces przy dużej konkurencji. Zobacz, jakie są perspektywy dla sklepów internetowych.
E-commerce w Polsce: wzrost z każdym rokiem
Sprzedaż internetowa w Polsce rośnie. Dane potwierdzają ten fakt już od wielu lat. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PwC, największy, bo aż ponad 33-procentowy wzrost, nastąpił pomiędzy 2019 a 2020 rokiem. Powodem była oczywiście pandemia COVID-19. Jednak mimo że zagrożenie epidemiologiczne jest mniejsze, a restrykcje zostały zwiększone, nadal obserwuje się tu wyraźne wzrosty.
W latach 2020-2021 było to niemal 21%, na koniec roku 2022 oczekuje się wzrostu na poziomie niemal 19%. A to nie koniec. Analitycy PwC, biorąc pod uwagę aktualną, niestabilną sytuację geopolityczną, w tym wojnę w Ukrainie, nadal prognozują wzrosty w obszarze e-sprzedaży. W kolejnych latach, aż do 2027, mają one wynieść między ok. 9,6 a 13,7% rocznie, natomiast penetracja rynku e-commerce w Polsce ma sięgnąć do tego czasu aż 17%.
Z czego wynika wzrost popularności sklepów internetowych w Polsce?
Czynników, które napędzają rynek ecommerce w Polsce jest wiele. To nie tylko wspomniana już pandemia. Wpływają na to również:
duża wygoda dokonywania zakupów online – bez wychodzenia z domu i tracenia czasu w kolejkach, z komfortowymi metodami płatności;
coraz krótszy czas dostawy produktów zamówionych w sklepach internetowych – firmy, które stosują np. model fulfillment zapewniają zrealizowanie wysyłki nawet w czasie kilku-kilkunastu godzin od dokonania zakupu;
rozwój usług logistycznych – w tym np. wysoka dostępność paczkomatów czy punktów odbioru przesyłek bez czekania na kuriera,
niższe ceny produktów niż w sklepach stacjonarnych, co jest efektem niższych kosztów operacyjnych prowadzenia e-sklepu.
Można więc się spodziewać, że w kolejnych latach, mimo większych wyzwań ekonomicznych, Polacy nadal będą chętnie nabywali rzeczy on-line. Stąd też jest to dobry moment na wejście na rynek.
Jak założyć sklep internetowy, żeby na tym zyskać?
Zastanawiasz się, jak prowadzić e-commerce marketing, aby osiągnąć sukces i co zrobić, aby Twój sklep internetowy sprzedawał? Jeżeli jesteś na samym początku drogi, zastanów się nad:
niszą biznesową, w której będzie działać Twój e-sklep – czy ma on np. być przedłużeniem Twojej działalności stacjonarnej, czy zaczynasz zupełnie od zero. W tym drugim przypadku musisz zadecydować, czy będziesz prowadzić sprzedaż w jednej z najpopularniejszych nisz e-commerce (np. w kategoriach urządzeń AGD i elektroniki, mobile, mody i kosmetyków etc.), czy w innym obszarze;
modelem działalności – możesz zarówno założyć niezależny e-sklep, jak i np. rozpocząć sprzedaż na platformie e-commerce. W tym drugim przypadku musisz się jednak liczyć z prowizją od dokonanych transakcji;
logistyką – będziesz samodzielnie magazynować, pakować i wysyłać produkty, a może powierzysz te zadania ekspertom w magazynie dla e-commerce?
marketingiem internetowym – odpowiedzi na pytanie o to, jak wypromować sklep internetowy, może być bardzo wiele.
Warto także zastanowić się nad tym, ile kosztuje sklep internetowy. Początkowe wydatki możesz ograniczyć do minimum, sprzedając przez wspomniane platformy e-commerce. To pozwoli Ci obniżyć próg wejścia na rynek i sprawdzić, czy Twoje produkty cieszą się popytem. W międzyczasie zawsze masz możliwość budowania marki własnej – niezależnej od portalu, z którym współpracujesz.
Pamiętaj przy tym, że jeżeli chcesz otworzyć własny e-sklep, musisz zadbać o prostotę obsługi dla klienta końcowego, dobre dostosowanie do SEO (np. pod kątem treści opisów produktów i kategorii), a także responsywność serwisu. Ponad 76% osób wykorzystuje do robienia e-zakupów smartfona, a nie komputer!
Jak wypromować sklep internetowy?
Promocja sklepu internetowego, który działa pod własną marką, wymaga czasu oraz zaangażowania, także finansowego. Istotne kwestie to m.in.:
przygotowanie dobrych treści, które wspierają pozycjonowanie (muszą spełniać zasady E-A-T, czyli wytyczne Google odnośnie do tekstów);
stworzenie atrakcyjnej kampanii reklamowej w wyszukiwarce, ale również na portalach społecznościowych czy zewnętrznych stronach;
prowadzenie przemyślanych działań w social mediach – takich, które będą budować organiczne zainteresowanie marką.
Czytaj też: Social selling marketing – co to jest i jak wykorzystać to narzędzie?
Możesz też postawić np. na influencer marketing. To inwestycja w promocję mogącą szybko napędzić ruch w Twoim e-sklepie.
W ten sposób przyciągniesz klientów do swojej oferty. A jeżeli dodatkowo zadbasz o profesjonalizm podczas obsługi sprzedażowej i posprzedażowej, możesz zacząć szybko zdobywać nowych odbiorców. To będzie dobrze rokowało na biznesową przyszłość.
Chcesz zbudować e-biznes od podstaw? Skorzystaj np. ze szkolenia „Budowa e-commerce od A do Z” – dzięki zajęciom z praktykami krok po kroku przejdziesz przez cały proces i będziesz świadomie rozwijać swoją firmę. Powodzenia!
Zobacz także

Sklep internetowy krok po kroku – jak zacząć, żeby osiągnąć sukces?
Rozwiń swój biznes o funkcjonalny sklep internetowy. Krok po kroku dowiedz się co powinien zawierać twój sklep e-commerce i zwiększ swoją sprzedaż online.
Czytaj więcej
Hybrydowy model pracy – czy warto go wdrożyć w firmie?
Praca hybrydowa to coraz powszechniejszy model funkcjonowania firm. Zobacz, jakie korzyści Ci przyniesie i czy warto zaoferować pracownikom taką opcję.
Czytaj więcej
7 umiejętności, które powinien mieć profesjonalny sprzedawca
Chcesz być profesjonalnym sprzedawcą? Jeśli tak, zacznij rozwijać kluczowe umiejętności, które zapewnią Ci sukces. Zobacz, jakie kompetencje warto budować!
Czytaj więcej
Ile czasu potrzeba, żeby nauczyć się obsługi Excela?
Zastanawiasz się, ile czasu trwa nauka Excela od podstaw? Krócej niż Ci się wydaje – zwłaszcza jeśli zaczniesz od kompleksowego szkolenia. Zobacz, dlaczego warto!
Czytaj więcej