Sklep internetowy krok po kroku – jak zacząć, żeby osiągnąć sukces?  

Branża e-commerce rośnie z roku na rok, a coraz więcej osób chce wiedzieć, jak do niej wejść. Ty również zastanawiasz się nad tym, jak otworzyć sklep internetowy? To wieloetapowy proces. Zobacz, jakie kroki należy wykonać, aby wkroczyć do świata e-sprzedaży i osiągnąć w nim sukces.

Budowa e-commerce: to prostsze i trudniejsze niż myślisz

W odpowiedzi na to, jak założyć sklep internetowy, można usłyszeć bardzo sprzeczne opinie. 

Z jednej strony, wiele jest osób mówiących, że to bardzo proste. Ot, wystarczy mieć produkty, „wrzucić” je na jakąś platformę e-commerce i gotowe. W końcu wszyscy teraz kupują w internecie. Sęk jednak w tym, że przybywa zarówno kupujących, jak i sprzedawców. Przy dużej konkurencji trzeba więc wiedzieć, w jaki sposób się „przebić”.

Z drugiej strony – otworzenie e-sklepu nie jest aż tak trudne, jak może się wydawać „komputerowemu laikowi”. Istnieje mnóstwo gotowych narzędzi, które do minimum pozwalają uprościć ten proces – od strony technicznej.

Nie zmienia to jednak faktu, że zanim wejdziesz do niszy e-commerce, musisz wiedzieć, jak założyć sklep internetowy. Zacznij więc od zdobycia wiedzy na ten temat.

Czytaj też: E-commerce: czy teraz jest dobry moment, żeby wejść na ten rynek?

Sklep internetowy: jak go założyć krok po kroku?

Co trzeba mieć, aby otworzyć sklep www? Oto kilka podstawowych elementów, bez których nie ruszysz z miejsca.

1.      Pomysł na e-sklep

Pierwsze i najważniejsze pytanie brzmi: co będziesz sprzedawać w sklepie www? Jest kilka dróg, którymi możesz pójść.

  • Jeśli prowadzisz już działalność handlową „stacjonarnie”, możesz zacząć budować e-commerce w tej samej niszy. To najprostsze – masz już towar, znasz dobrze swoje produkty i… niczym nie ryzykujesz, bo e-sprzedaż jest przedłużeniem handlu realizowanego na miejscu.

  • Jeżeli sklep internetowy ma być zupełnie nowym pomysłem na biznes, warto pomyśleć albo o sprzedaży produktów niszowych (np. DIY), albo tych z najpopularniejszych kategorii. Są to m.in. ubrania, obuwie, kosmetyki czy drobna elektronika oraz akcesoria mobilne.

2.      Wybór modelu sprzedażowego i logistycznego

Wiesz już, jakie produkty możesz sprzedawać, aby osiągnąć z tego tytułu pożądany zysk? Teraz warto się zastanowić nad kwestią logistyki. Dokładniej chodzi o to, czy chcesz:

  • samodzielnie kupować i magazynować towary, a następnie osobiście wysyłać je do klientów;

  • przenieść w mniejszym lub większym stopniu zadania związane ze składowaniem produktów i logistyką na zewnętrznego partnera.

Wbrew pozorom, drugie opisane rozwiązanie może być lepszym pomysłem, zwłaszcza na start. Jak to działa? Popularne są dwa modele.

  • Fulfillment – Ty zajmujesz się pozyskiwaniem towarów, negocjowaniem cen zakupu itd., ale trafiają one bezpośrednio do centrum logistycznego. To ono zajmuje się m.in. konfekcjonowaniem produktów i wysyłką towarów do klienta końcowego.

  • Dropshipping – w tym wariancie Twój sklep internetowy zajmuje się jedynie sprzedażową częścią biznesu, a więc pozyskiwaniem klientów dla dużej hurtowni e-commerce, oczywiście za odpowiednią prowizją. Wówczas wszystkie zadania – począwszy od zakupu towaru, przez jego magazynowaniu, aż po wysyłkę (z logo Twojego sklepu) – spoczywają na zewnętrznym partnerze.

Oba te tryby działania zdejmują z Ciebie na start obowiązki związane z logistyką, co przekłada się na optymalizację kosztów działalności. Warto je poznać bliżej.

3.      Wybór kanału sprzedaży e-commerce

Na tym etapie pojawia się pytanie, czy tworzyć własny, niezależny e-sklep, czy oprzeć działalność na platformach e-commerce.

Na czym polega różnica? Budowa własnego sklepu www daje większą swobodę działalności oraz niezależność. Pozwala też krok po kroku budować własną markę. Na wstępie musisz się jednak zastanowić, ile kosztuje sklep internetowy. Wydatki mogą być dość spore, ponieważ do uruchomienia własnej, niezależnej strony, będziesz potrzebować:

  • domeny i serwera hostingowego,

  • oprogramowania dla e-commerce, które pozwoli Ci wystawiać produkty oraz obsługiwać zamówienia,

  • projektu e-sklepu.

To oznacza niemały wydatek – co najmniej kilkanaście tysięcy zł – na początek. Potem dochodzi kwestia tego, jak wypromować sklep internetowy. To kolejna, stała inwestycja – zarówno w pozycjonowanie, jak i w płatną reklamę.

Dlatego wielu sprzedawców, zamiast otwierać własny e-sklep już na początku, decyduje się na wejście na platformę e-commerce. Zazwyczaj założenie konta firmowego w takich serwisach jest bezpłatne, acz pobierają one prowizję od sprzedaży. Trzeba tu też konkurować z innymi dystrybutorami o uwagę kupujących. W zamian można jednak otrzymać szansę na dotarcie do bardzo szerokiego grona klientów i cieszyć się niskim progiem wejścia do tego biznesu.

Na co się więc zdecydować? Nie ma jedynej słusznej drogi. Można prowadzić sprzedaż dwutorowo albo np. zacząć od platformy e-commerce, a później, po zdobyciu odpowiednich środków finansowych, stopniowo wybijać się na samodzielność.

Warto przy tym pamiętać, że samo otwarcie sklepu w internecie to dopiero początek drogi. Potem trzeba się m.in. nauczyć mierzenia efektywności sprzedaży czy skutecznie wykorzystywać kanały promocji w e-commerce. Taką wiedzę możesz zdobyć np. na szkoleniu Budowa e-commerce od A do Z.  Sprawdź najbliższe terminy i zapisz się, aby pewnie pewnym krokiem wejść do świata e-sprzedaży.

 

 

KW: jak otworzyć sklep internetowy, sklep internetowy jak go założyć, jak otworzyć sklep w internecie, e-sklep jak otworzyć, sklep internetowy, sklep www, e-sklep, jak otworzyć sklep internetowy, jak zrobić sklep internetowy, ile kosztuje sklep internetowy, jak wypromować sklep internetowy, budowa e-commerce, sprzedaż e-commerce