- Szkolenia biznesowe »
- Blog »
- Główne czynniki decydujące o sukcesie w obszarze e-commerce
- « Blog
Główne czynniki decydujące o sukcesie w obszarze e-commerce

Jak wynika z raportu PwC, rynek e-commerce w Polsce rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Eksperci przewidują jego stabilny, 12-procentowy coroczny wzrost co najmniej do 2026 roku.. Nie ma się czemu dziwić – już 77% internautów kupuje w sieci, a liczba osób przekonanych do e-zakupów wzrosła z uwagi na pandemię. Jednak wraz z rosnącym zainteresowaniem ofertą e-sklepów zwiększa się też liczba podmiotów, które prowadzą dystrybucję on-line. Co zatem zrobić, aby wybić się na tle konkurencji i osiągnąć „e-sukces”? Oto najważniejsze czynniki.
Sukces w e-commerce: podstawa to wybór dobrej niszy biznesowej
Podbijanie rynku e-commerce zaczyna się od… znalezienia na nim swojego miejsca. Jak to zrobić? Wiele zależy od tego, czy e-sklep ma być przedłużeniem działalności prowadzonej stacjonarnie, czy start-upem budowanym od zera.
W pierwszym przypadku charakter oferowanego asortymentu jest niejako narzucony dotychczasową działalnością. Sprzedawca, który od lat dystrybuuje konkretne towary, dobrze zna swoje produkty, a także wypracował kontakty handlowe pozwalające na zaoferowanie dobrych cen.
W drugim natomiast warto przyjrzeć się badaniom rynkowym i wybrać np. sprzedaż towarów z najpopularniejszych kategorii produktów nabywanych przez internautów. Jak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2021” są to obecnie: odzież i dodatki, obuwie, kosmetyki i perfumy, sprzęt komputerowy.
Trzeba jednak pamiętać, że oferta e-sklepu musi nieść za sobą określone korzyści dla klienta. Konkurować można dzięki produktom:
unikalnym i nietuzinkowym – takim, które nie są dostępne u żadnego innego krajowego dystrybutora. Mogą to więc być np. wyroby DIY czy towary marki, która nie jest dostępna w Polsce stacjonarnie,
cieszącym się największą popularnością – wówczas jednak muszą być one dostępne w cenie konkurencyjnej wobec tej oferowanej przez inne podmioty.
Sukces w e-commerce wynika z profesjonalnej obsługi klienta
Z uwagi na bardzo dynamiczny rozwój rynku e-commerce samo zapewnienie ciekawych produktów nie wystarczy. Konsumenci, coraz bardziej przyzwyczajeni do zakupów on-line, oczekują możliwości szybkiej i wygodnej realizacji transakcji.
Istotna jest funkcjonalność:
intuicyjna strona sklepu internetowego – liczyć się będzie np. możliwość szybkiego znalezienia interesującego produktu, krótka i prosta ścieżka zakupowa zgodna z wymogami UX czy możliwość dokonania płatności elektronicznej dogodnym sposobem,
szybki kontakt z obsługą klienta – np. za pośrednictwem infolinii czy interaktywnego czatu. Doradcy powinni być łatwo dostępni i służyć rzetelną podpowiedzią w wyborze produktów, kiedy klient będzie potrzebować porady,
prosty i wygodny proces realizacji zwrotów – zgodnie z prawem, klientowi zamawiającemu towar on-line przysługuje 10 dni na dokonanie jego zwrotu. Najlepsze sklepy upraszczają tę procedurę, a także wydłużają czas na oddanie towarów.
Sprawna logistyka
Kolejnym elementem, który wpływa na sukces w e-commerce jest optymalizacja procesów logistycznych. Mówiąc najprościej: e-klienci oczekują jak najszybszej i najwygodniejszej dostawy zamówionych towarów – najlepiej bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
W tym kontekście warto się zastanowić nad modelem działań logistycznych. Coraz więcej e-sklepów decyduje się na funkcjonowanie w modelach:
dropshippingu – wówczas e-sklep pełni tak naprawdę wyłącznie rolę sprzedażową, a jego właściciele podejmują współpracę z dużą hurtownią, która przejmuje na siebie cały proces realizacji zamówienia;
fulfillmentu – w tym modelu to właściciele e-sklepu odpowiadają za zatowarowanie regałów magazynowych, ale centrum logistyczne zajmuje się kompletacją, konfekcjonowaniem i wysyłką zamówień do klienta docelowego.
Oba te modele zapewniają bardzo szybką realizację złożonych zamówień – nawet w kilkanaście godzin od ich złożenia.
Skuteczny marketing dla e-commerce
Kolejnym elementem decydującym o sukcesie e-sklepu są przemyślane działania marketingowe.
Powinny one służyć:
zwiększeniu widoczności sklepu w przestrzeni internetu oraz rozpoznawalności jego marki – to istotne, kiedy e-sklep działa jako osobny byt, a nie jest prowadzony w ramach dużego marketplace,
zwiększeniu konwersji, a zatem pozyskiwaniu nowych klientów, którzy dokonają zakupu.
Działania marketingowe w e-commerce powinny być prowadzone z wykorzystaniem wielu narzędzi i kanałów – tak, aby docierały do grupy docelowej odbiorców.
Konieczne będą:
pozycjonowanie sklepu internetowego – sprzyjać mu będą dostosowanie samej strony e-sklepu do wymogów SEO, nasycenie wartościowymi tekstami z dobrze dobranymi słowami kluczowymi, link building czy prowadzenie bloga firmowego,
płatne reklamy typu Google Ads czy Facebook Ads – odpowiednio skonfigurowane, przyspieszą konwersję i obniżą procent „porzuconych koszyków zakupowych”,
social media marketing – nastawiony zarówno na działania wizerunkowe, jak i realizację krótkotrwałych celów sprzedażowych,
pozyskiwanie opinii o sklepie od zweryfikowanych klientów – im więcej pozytywnych recenzji, np. w wizytówce Google czy na portalach oceniających jakość obsługi sklepów, tym wyższe zaufanie nowych kupujących.
Reasumując, wypracowanie dobrej pozycji na e-commerce wymaga bogatej wiedzy i dogłębnego zrozumienia tego, jak działa rynek sprzedaży on-line. Jednak inwestycja w zdobycie niezbędnych umiejętności i biznesowego know-how opłaci się. To właśnie internet jest przyszłością sprzedaży, a teraz jest najlepszy moment na to, aby wejść na tę niszę.
Zobacz także

Sklep internetowy krok po kroku – jak zacząć, żeby osiągnąć sukces?
Rozwiń swój biznes o funkcjonalny sklep internetowy. Krok po kroku dowiedz się co powinien zawierać twój sklep e-commerce i zwiększ swoją sprzedaż online.
Czytaj więcej
Hybrydowy model pracy – czy warto go wdrożyć w firmie?
Praca hybrydowa to coraz powszechniejszy model funkcjonowania firm. Zobacz, jakie korzyści Ci przyniesie i czy warto zaoferować pracownikom taką opcję.
Czytaj więcej
7 umiejętności, które powinien mieć profesjonalny sprzedawca
Chcesz być profesjonalnym sprzedawcą? Jeśli tak, zacznij rozwijać kluczowe umiejętności, które zapewnią Ci sukces. Zobacz, jakie kompetencje warto budować!
Czytaj więcej
Ile czasu potrzeba, żeby nauczyć się obsługi Excela?
Zastanawiasz się, ile czasu trwa nauka Excela od podstaw? Krócej niż Ci się wydaje – zwłaszcza jeśli zaczniesz od kompleksowego szkolenia. Zobacz, dlaczego warto!
Czytaj więcej