Co to jest networking i jak może wspomóc Twój biznes?

Sukcesu w biznesie nie osiąga się samodzielnie. Aby zacząć realizować swoje cele, potrzebujesz nie tylko zaufanego zespołu pracowników, ale także wsparcia w otoczeniu. Wartościowe kontakty to fundament rozwoju firmy. Jak jednak nawiązywać rokujące znajomości w środowisku biznesowym? Na tym właśnie polega networking. Zobacz, co to jest i jak zbudować swoją sieć kontaktów!

Networking: co to znaczy?

Czym jest networking? Po polsku trudno jest znaleźć jedno słowo, które dobrze zastępuje to angielskie określenie. Jednak pojęcie to można zdefiniować jako nawiązywanie i utrzymywanie pozytywnych kontaktów z myślą o wymianie cennych informacji oraz wzajemnego wspierania się.

I chociaż o networkingu w teorii można by mówić w odniesieniu do każdej sfery życia, to pojęcie jest kojarzone przede wszystkim ze światem biznesu.

B2B networking: na czym polega jego moc?

Networking w nowoczesnym biznesie to absolutna konieczność, ponieważ żadna firma nie jest „samotną wyspą”. Bez względu na branżę, w której działasz, prędzej czy później przydadzą Ci się partnerzy. Nie chodzi wyłącznie o kontrahentów, z którymi w oczywisty sposób nawiążesz współpracę. Chodzi o szeroko rozumiane środowisko biznesowe, którego przedstawiciele mogą dla Ciebie stanowić wsparcie. Jakie konkretnie?

Networking stwarza szanse na:

  • znalezienie zaufanych i polecanych partnerów w wielu obszarach – osoby, które poznasz, mogą Ci przekazać np. kontakt do dobrego prawnika, wykonawcy remontów czy firmy z branży powiązanej z Twoją. To ułatwi Ci zarówno dotarcie do fachowców, z którymi warto współpracować, jak i pomoże „przetrzeć szlaki” w rozmowach z nimi,

  • znalezienie inspiracji do rozwoju własnego biznesu – niekoniecznie w oczywistym i przewidywalnym kierunku. Bardzo prawdopodobne jest, że znajdziesz partnerów, którzy np. zainspirują Cię do podjęcia inwestycji wychodzącej poza Twoją „strefę komfortu”. Dzięki temu otworzysz się na nowe wyzwania i zwiększysz potencjał rynkowy swojej marki,

  • wytyczenie nowych zasad prowadzenia biznesu – nawiązanie relacji z innymi ludźmi sukcesu daje często możliwość poznania zakulisowych historii związanych z ich działalnością i zaczerpnięcie z nich pomysłów na zarządzanie własną firmą,

  • nawiązanie intratnej dla obu stron współpracy biznesowej,

  • znalezienie „wsparcia emocjonalnego” u osób realnie rozumiejących problemy i wyzwania, z którymi się mierzysz.

Warto przy tym pamiętać, że networking może być również dobrą szansą dla osób, które poszukują nowych szans na rozwój swojej kariery zawodowej. Przebywanie w gronie ludzi biznesu może zaowocować ciekawymi propozycjami pracy czy innych dochodowych przedsięwzięć.

Jak tworzyć sieć kontaktów w ramach networkingu?

Networking stanowi największe wyzwanie na początku drogi. Kiedy już zrobisz pierwszy krok i wejdziesz do określonego „kręgu” znajomości, będzie Ci go coraz łatwiej poszerzać. Gdzie jednak poszukiwać wartościowych kontaktów?

Zacznij od przyjrzenia się swojej liście znajomych i przyjaciół

Być może w Twoim gronie bliższych lub dalszych znajomych – na przykład ze szkoły czy studiów – są osoby, z którymi warto powrócić do kontaktu? A może dalszy członek rodziny czy były współpracownik to osoba, z którą warto wymienić się informacjami i pomysłami na biznes? Czasami odświeżenie takich relacji to najlepszy możliwy start!

Uczestnicz w eventach branżowych

Udział w konferencjach, szkoleniach, targach czy innych spotkaniach związanych z Twoją branżą lub z szeroko pojętym biznesem może być doskonałą szansą na poszerzenie sieci kontaktów. Czasem nawet krótka wymiana wizytówek może zaowocować pogłębionymi spotkaniami, w ramach których „urodzi się” wartościowy projekt. Pamiętaj: inwestycja w wydarzenia biznesowe może mieć wymierne przełożenie na przyszłość Twojej firmy.

Skorzystaj z możliwości, jakie dają spotkania networkingowe

W większych miastach w Polsce spotkanie nastawione na networking są regularnie organizowane przez rozmaite organizacje biznesowe. Mogą to być na przykład śniadania, na które zapraszani są lokalni biznesmeni, a także przedstawiciele organizacji czy administracji samorządowej. Tego typu eventy są stricte nastawione na budowanie sieci kontaktów. Regularne uczestnictwo w nich stwarza ogromną szansę na nawiązanie bardziej długotrwałych relacji.

Buduj sieć kontaktów online

Doskonałymi przestrzeniami do tego, aby poszerzać listę wartościowych kontaktów są np. portale społecznościowe nastawione na budowanie relacji biznesowych. Doskonały przykład to LinkedIn, gdzie warto np. dołączyć do grup dyskusyjnych powiązanych z bliską Ci tematyką. Możesz też poszukać możliwości uczestnictwa w webinarach i innych spotkaniach wirtualnych z ekspertami. Dyskusja, która będzie się toczyła w trakcie tych eventów, to kolejny „punkt zaczepienia”.

Jak skutecznie prowadzić networking?

Skuteczny networking to coś więcej niż tylko „bywanie” w miejscach, gdzie są potencjalni kontrahenci i wymienianie się wizytówkami. Pamiętaj przede wszystkim, że budowanie sieci kontaktów ma przynosić realne korzyści każdej ze stron. Dlatego warto zadbać o:

  • dobrą prezencję – tak, aby już na starcie wywrzeć odpowiednie wrażenie,

  • naturalność komunikacji – przedstawianie propozycji współpracy po chwili rozmowy z potencjalnym partnerem może być odebrane jako faux pas,

  • podtrzymywanie relacji – tak, aby stopniowo budować zaufanie i zyskać partnerów, którzy staną się grupą wsparcia.

Tworzenie sieci kontaktów to długotrwały proces. Warto jednak zaangażować się w networking, ponieważ może on zaowocować nie tylko nowymi, ciekawymi projektami, ale i przyjaźniami na polu osobistym.