Na czym polega skuteczny copywriting?

Skuteczny copywriting to we współczesnym świecie jeden z fundamentów skutecznej sprzedaży. Bez dobrych treści – czy to na stronę internetową, czy na bloga, czy do sklepu internetowego – nie sposób przyciągnąć uwagę klienta i przekonać go do zakupu. Co jednak zrobić, aby tworzone treści realnie przekładały się na wyniki sprzedażowe? Oto podstawowe zasady copywriting.

Co to jest copywriting?

Copywriting to, najogólniej mówiąc, pisanie treści o charakterze reklamowym, marketingowym i wizerunkowym. Są one wykorzystywane przede wszystkim po to, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i krok po kroku przeprowadzić ich w dół lejka marketingowego – aż do zamknięcia sprzedaży.

Co zatem pisze copywriter? Teksty, które przygotowuje taki specjalista, są bardzo zróżnicowane, a ich charakter i styl są uzależnione od celu, w jakim są tworzone. Można wymienić np.:

  • treści na stronę www – stanowią one wizytówkę firmy,

  • opisy produktów – przygotowywane przede wszystkim dla sklepów internetowych,

  • artykuły na bloga firmowego, a także do publikacji zewnętrznych,

  • treści na potrzeby social mediów,

  • treści na tradycyjne materiały reklamowe – np. do ulotek, katalogów, na plakaty itp.

Co to jest skuteczny copywriting?

Treści przygotowywane przez copywritera mają z założenia:

  • budować i umacniać określony wizerunek marki,

  • komunikować konkretne wartości bliskie firmie oraz oferowanym przez nią produktom,

  • wspierać marketing i sprzedaż.

Dlatego trzeba pamiętać, że nie każdy przygotowany tekst będzie spełniał te oczekiwania. Wiele zależy od tego, w jaki sposób zostanie napisany. Co zatem jest ważne?

Skuteczny copywriting = dopasowanie treści do docelowego odbiorcy

Dobry copywriter, zanim zacznie pisać, musi wiedzieć, do kogo kieruje swoje teksty oraz w jakim celu. Te wstępne informacje pozwolą mu dopasować zarówno ton oraz styl treści, jak i ich układ oraz charakter przekazu. Dlatego przygotowanie jakiegokolwiek opisu czy artykułu powinno się zacząć od researchu dotyczącego docelowych odbiorców.

Stosowanie perswazyjnego języka

W nowoczesnym copywritingu perswazja nie łączy się z nachalnością przekonywania. Wręcz przeciwnie. Treści – nawet te stricte sprzedażowe – powinny się koncentrować na kliencie oraz przekazywać informacje o korzyściach, jakie osiągnie dzięki sięgnięciu po opisywane rozwiązanie.

Copywriter musi bardzo uważnie i świadomie dobrać techniki perswazyjne – tak, aby nie tylko przyciągnąć uwagę czytającego, ale przede wszystkim wzbudzić jego zaufanie.

Wykorzystywanie zasad SEO copywritingu

Większość treści, które obecnie powstają, trafia do internetu – czy to na stronę www firmy, czy to do mediów społecznościowych, czy na portale zewnętrzne. Dlatego obecnie teksty spełniają podwójną rolę: wspierają zarówno sprzedaż, jak i pozycjonowanie. Muszą zatem być dostosowane do zasad SEO. Tylko dzięki temu np. strona klienta będzie widoczna w Google, a co za tym idzie – przyciągnie uwagę odbiorców z grupy docelowej.

Jak zatem sprostać wyzwaniom SEO? Istotne kwestie to m.in.:

  • stosowanie odpowiednio dobranych słów kluczowych – dopasowanych zarówno do przygotowywanych treści i zakresu działalności firmy, jak i do aktualnych trendów wyszukiwania,

  • wykorzystywanie nagłówków i innych elementów wpływających na przejrzystość i czytelność treści – chodzi również m.in. o wypunktowania. Ich użycie sprawia, że czytelnik może „przeskanować” treść i wyciągnąć z niej najważniejsze informacje, nawet bez zagłębiania się w artykuł czy opis,

  • stosowanie metadanych, które są ważną informacją z punktu widzenia Google.

Zasady związane z przejrzystą organizacją treści warto też wykorzystać przy przygotowaniu „nieinternetowych” tekstów – choćby katalogów, ulotek, biuletynów czy artykułów prasowych.

Jak nauczyć się copywritingu?

Czy copywritingu można się nauczyć? Z całą pewnością tak. Chociaż „lekkość pióra” i szeroko pojęty talent zdecydowanie pomagają, to – jak w każdej innej dziedzinie – fundamentem sukcesu są tu ciężka praca oraz praktyka.

A jak zacząć z copywritingiem? Dobrym punktem wyjścia może być profesjonalny kurs przygotowany przez specjalistów. Na zajęciach z praktykami można nauczyć się m.in. o:

  • podstawowych wytycznych związanych z poszczególnymi typami tekstu,

  • zasadach pisania językiem korzyści,

  • regułach webwritingu, a więc przygotowywaniu treści na strony internetowe, również zgodnie z UX design,

  • wytycznych SEO copywritingu,

  • sposobach wchodzenia w interakcję z odbiorcami.

Takie szkolenie może stać się podstawą do zmiany kariery lub przejęcia na siebie obowiązków związanych np. z prowadzeniem firmowego bloga czy pisaniem opisów produktów. Aby jednak zdobyta wiedza nie poszła na marne, powinna zostać przekuta na praktykę. Im więcej będziesz tworzyć – najlepiej pod okiem specjalisty, który pomoże Ci w doskonaleniu treści – tym lepsze będą się stawać Twoje treści. Powodzenia!