- Szkolenia biznesowe »
- Blog »
- Na czym polega skuteczny copywriting?
- « Blog
Na czym polega skuteczny copywriting?

Skuteczny copywriting to we współczesnym świecie jeden z fundamentów skutecznej sprzedaży. Bez dobrych treści – czy to na stronę internetową, czy na bloga, czy do sklepu internetowego – nie sposób przyciągnąć uwagę klienta i przekonać go do zakupu. Co jednak zrobić, aby tworzone treści realnie przekładały się na wyniki sprzedażowe? Oto podstawowe zasady copywriting.
Co to jest copywriting?
Copywriting to, najogólniej mówiąc, pisanie treści o charakterze reklamowym, marketingowym i wizerunkowym. Są one wykorzystywane przede wszystkim po to, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i krok po kroku przeprowadzić ich w dół lejka marketingowego – aż do zamknięcia sprzedaży.
Co zatem pisze copywriter? Teksty, które przygotowuje taki specjalista, są bardzo zróżnicowane, a ich charakter i styl są uzależnione od celu, w jakim są tworzone. Można wymienić np.:
treści na stronę www – stanowią one wizytówkę firmy,
opisy produktów – przygotowywane przede wszystkim dla sklepów internetowych,
artykuły na bloga firmowego, a także do publikacji zewnętrznych,
treści na potrzeby social mediów,
treści na tradycyjne materiały reklamowe – np. do ulotek, katalogów, na plakaty itp.
Co to jest skuteczny copywriting?
Treści przygotowywane przez copywritera mają z założenia:
budować i umacniać określony wizerunek marki,
komunikować konkretne wartości bliskie firmie oraz oferowanym przez nią produktom,
wspierać marketing i sprzedaż.
Dlatego trzeba pamiętać, że nie każdy przygotowany tekst będzie spełniał te oczekiwania. Wiele zależy od tego, w jaki sposób zostanie napisany. Co zatem jest ważne?
Skuteczny copywriting = dopasowanie treści do docelowego odbiorcy
Dobry copywriter, zanim zacznie pisać, musi wiedzieć, do kogo kieruje swoje teksty oraz w jakim celu. Te wstępne informacje pozwolą mu dopasować zarówno ton oraz styl treści, jak i ich układ oraz charakter przekazu. Dlatego przygotowanie jakiegokolwiek opisu czy artykułu powinno się zacząć od researchu dotyczącego docelowych odbiorców.
Stosowanie perswazyjnego języka
W nowoczesnym copywritingu perswazja nie łączy się z nachalnością przekonywania. Wręcz przeciwnie. Treści – nawet te stricte sprzedażowe – powinny się koncentrować na kliencie oraz przekazywać informacje o korzyściach, jakie osiągnie dzięki sięgnięciu po opisywane rozwiązanie.
Copywriter musi bardzo uważnie i świadomie dobrać techniki perswazyjne – tak, aby nie tylko przyciągnąć uwagę czytającego, ale przede wszystkim wzbudzić jego zaufanie.
Wykorzystywanie zasad SEO copywritingu
Większość treści, które obecnie powstają, trafia do internetu – czy to na stronę www firmy, czy to do mediów społecznościowych, czy na portale zewnętrzne. Dlatego obecnie teksty spełniają podwójną rolę: wspierają zarówno sprzedaż, jak i pozycjonowanie. Muszą zatem być dostosowane do zasad SEO. Tylko dzięki temu np. strona klienta będzie widoczna w Google, a co za tym idzie – przyciągnie uwagę odbiorców z grupy docelowej.
Jak zatem sprostać wyzwaniom SEO? Istotne kwestie to m.in.:
stosowanie odpowiednio dobranych słów kluczowych – dopasowanych zarówno do przygotowywanych treści i zakresu działalności firmy, jak i do aktualnych trendów wyszukiwania,
wykorzystywanie nagłówków i innych elementów wpływających na przejrzystość i czytelność treści – chodzi również m.in. o wypunktowania. Ich użycie sprawia, że czytelnik może „przeskanować” treść i wyciągnąć z niej najważniejsze informacje, nawet bez zagłębiania się w artykuł czy opis,
stosowanie metadanych, które są ważną informacją z punktu widzenia Google.
Zasady związane z przejrzystą organizacją treści warto też wykorzystać przy przygotowaniu „nieinternetowych” tekstów – choćby katalogów, ulotek, biuletynów czy artykułów prasowych.
Jak nauczyć się copywritingu?
Czy copywritingu można się nauczyć? Z całą pewnością tak. Chociaż „lekkość pióra” i szeroko pojęty talent zdecydowanie pomagają, to – jak w każdej innej dziedzinie – fundamentem sukcesu są tu ciężka praca oraz praktyka.
A jak zacząć z copywritingiem? Dobrym punktem wyjścia może być profesjonalny kurs przygotowany przez specjalistów. Na zajęciach z praktykami można nauczyć się m.in. o:
podstawowych wytycznych związanych z poszczególnymi typami tekstu,
zasadach pisania językiem korzyści,
regułach webwritingu, a więc przygotowywaniu treści na strony internetowe, również zgodnie z UX design,
wytycznych SEO copywritingu,
sposobach wchodzenia w interakcję z odbiorcami.
Takie szkolenie może stać się podstawą do zmiany kariery lub przejęcia na siebie obowiązków związanych np. z prowadzeniem firmowego bloga czy pisaniem opisów produktów. Aby jednak zdobyta wiedza nie poszła na marne, powinna zostać przekuta na praktykę. Im więcej będziesz tworzyć – najlepiej pod okiem specjalisty, który pomoże Ci w doskonaleniu treści – tym lepsze będą się stawać Twoje treści. Powodzenia!
Zobacz także

Sklep internetowy krok po kroku – jak zacząć, żeby osiągnąć sukces?
Rozwiń swój biznes o funkcjonalny sklep internetowy. Krok po kroku dowiedz się co powinien zawierać twój sklep e-commerce i zwiększ swoją sprzedaż online.
Czytaj więcej
Hybrydowy model pracy – czy warto go wdrożyć w firmie?
Praca hybrydowa to coraz powszechniejszy model funkcjonowania firm. Zobacz, jakie korzyści Ci przyniesie i czy warto zaoferować pracownikom taką opcję.
Czytaj więcej
7 umiejętności, które powinien mieć profesjonalny sprzedawca
Chcesz być profesjonalnym sprzedawcą? Jeśli tak, zacznij rozwijać kluczowe umiejętności, które zapewnią Ci sukces. Zobacz, jakie kompetencje warto budować!
Czytaj więcej
Ile czasu potrzeba, żeby nauczyć się obsługi Excela?
Zastanawiasz się, ile czasu trwa nauka Excela od podstaw? Krócej niż Ci się wydaje – zwłaszcza jeśli zaczniesz od kompleksowego szkolenia. Zobacz, dlaczego warto!
Czytaj więcej