Kluczowe trendy marketingu internetowego w 2022 r.

Marketing internetowy to obecnie fundament skutecznych strategii promocji firm i organizacji – bez względu na branżę. Dobrze zaplanowana obecność online i przemyślana komunikacja z odbiorcami z grupy docelowej to klucz do zwiększenia widoczności, a co za tym idzie – sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że świat digital marketingu zmienia się dynamicznie. Jakie trendy będą dominować w tym obszarze w 2022 roku? Oto przegląd najciekawszych trendów.

1. SXO zamiast SEO

Pozycjonowanie stanowi nieodzowny filar marketingu internetowego. To właśnie przez organiczne wyniki wyszukiwania można dotrzeć do potencjalnych klientów na każdym etapie lejka zakupowego i zwiększyć swoją wiarygodność, ale akcenty w działaniach SEO rozkładają się inaczej niż jeszcze jakiś czas temu. Dziś liczy się nie to, aby przyciągnąć na stronę jak największą liczbę osób, ale aby zatrzymać na niej na dłużej tych, którzy są potencjalnymi klientami oraz zapewnić im jak najlepsze doświadczenie. Dlatego działania związane z pozycjonowaniem są coraz częściej ściśle powiązane z UX Design, a zatem z „projektowaniem doświadczeń użytkownika”.

W praktyce oznacza to, że strona – aby się dobrze pozycjonowała – powinna w prosty i przejrzysty sposób dostarczać użytkownikowi potrzebnych mu informacji. Musi być nie tylko „naładowana” odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi, ale przede wszystkim zawierać merytoryczne i przejrzyste treści oraz być łatwa w nawigacji. Tylko takie serwisy są wysoko oceniane przez algorytmy Google i zapewniają mierzalne przełożenie na wyniki sprzedażowe.

2. Szacunek dla prywatności użytkownika

W ostatnich latach dużą rolę w świecie digital odgrywały strategie remarketingowe. Są one związane z wykorzystaniem tzw. 3rd party cookies, czyli plików „zapamiętujących” aktywność użytkownika w internecie. W efekcie osoba, która np. odwiedziła dany sklep internetowy i oglądała konkretne produkty, ale nie zdecydowała się na zakup, widzi spersonalizowane reklamy podczas przeglądania innych serwisów www.

Problem w tym, że zaostrzenie przepisów dotyczących gromadzenia „ciasteczek”, a także ostatnie zmiany w ustawieniach prywatności dla użytkowników iOS sprawiają, że te narzędzia są coraz mniej skuteczne. Dlatego w 2022 roku podstawą będą „nieinwazyjne” narzędzia marketingowe, w duchu inbound (te, które powodują, że to klient kontaktuje się z marką, a nie odwrotnie).

3. Nastawienie na rozwijanie doświadczeń hybrydowych

W nowoczesnym świecie przestrzenie online i offline przeplatają się ze sobą coraz płynniej. Wyraźnie widać to w zachowaniach konsumenckich – choćby w kontekście efektu ROPO czy odwróconego ROPO (zdobycie informacji o produkcje w internecie i jego zakup w sklepie stacjonarnym lub na odwrót). Dlatego 2022 będzie rokiem stawiania na strategie omnichannel, a zatem integrację komunikacji marketingowej wszystkimi kanałami – tak, aby to klient był w centrum uwagi i miał poczucie ciągłości kontaktu, bez względu na to, jak kontaktuje się z marką.

4. Jeszcze bardziej spersonalizowana odsłona automatyzacji marketingu

Narzędzia marketing automation są chętnie wykorzystywane już od wielu lat. Jednak w świecie, w którym dla konsumentów liczy się naturalność i personalizacja przekazu, masowe wysyłanie mailingu czy przygotowanie jednej wersji reklamy dla wszystkich odbiorców nie wystarczą. Jak pokazują badania, aż 80% odbiorców jest bardziej skłonnych do podjęcia decyzji o zakupie, jeśli marka zapewnia im spersonalizowaną obsługę. Jak osiągnąć taki efekt? Dużą różnicę może zrobić choćby zwracanie się do klienta po imieniu oraz z wykorzystaniem form gramatycznych uwzględniających jego płeć. To na pozór drobne zmiany, które w 2022 roku mogą decydować o wynikach sprzedażowych.

5. Nacisk na marketing konwersacyjny

… a zatem na bardziej bezpośrednią i naturalną formę kontaktu z klientem. Czasy sztywnych i formalnych kontaktów oraz „napuszonych”, sztucznych komunikatów marketingowych odeszły do lamusa, ponieważ… są nieskuteczne. W większości branż znacznie efektywniejsza jest prosta, naturalna komunikacja. Taka, która pozwoli klientowi „po ludzku” uzyskać potrzebne mu informacje i zrealizować swoje cele. Dlatego stawia się na:

  • zastąpienie tradycyjnych formularzy kontaktowych czy e-maili czat-botami, z którymi użytkownik może porozmawiać w każdej chwili. Częściowo w tej roli sprawdzą się narzędzia marketing automation (odpowiednio zaprogramowane, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji), a częściowo „żywi” pracownicy, odpowiadający na pytania klientów np. na profilach na portalach społecznościowych czy w dedykowanych aplikacjach,

  • proste, przystępne i krótkie komunikaty pisane w przyjacielskim, partnerskim tonie.

6. Dalszy rozwój influence marketingu

Influence marketing to narzędzie z obszaru digital, którego wykorzystanie było punktem zwrotnym dla wielu marek – zwłaszcza niszowych. Pozwala bowiem na skuteczne dotarcie do bardzo konkretnej grupy odbiorców za pomocą wiarygodnej rekomendacji. W samym 2021 roku wartość rynku influence marketingu osiągnęła ponad 13,8 mld $ i można się spodziewać, że ta nisza będzie nadal eksplorowana.

Jak zatem widać, marketing internetowy w 2022 roku będzie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej stawiał w centrum uwagi doświadczenia klienta. Warto więc być świadomym tych tendencji i umiejętnie wykorzystywać je w tworzonych przez siebie strategiach komunikacji – tak, aby osiągać coraz lepsze wyniki.