Trendy SEO 2022

Widoczność w Google to absolutna podstawa nowoczesnego marketingu – bez względu na branżę prowadzonej działalności czy docelowy rynek odbiorców. Warto przy tym pamiętać, że pozycjonuje się niemal każdy. Dlatego skuteczność działań SEO jest w dużej mierze uzależniona od podążania za trendami w tym zakresie. Co warto uwzględnić w strategii pozycjonowania na 2022 rok? Oto przegląd najciekawszych trendów.

Wzrost roli Video SEO i video marketingu

Wykorzystanie materiałów video jako narzędzi marketingowych nie jest niczym nowym. Od lat ważnym elementem strategii są reklamy na YouTube czy Facebook Watch, a dla wielu marek także współpraca z videoblogerami – influencerami. Jednak od niedawna można zauważyć, że Google w wynikach wyszukiwania na niektóre frazy kluczowe pokazuje też odnośniki do materiałów filmowych, z dokładnym oznaczeniem fragmentów, które dotyczą zapytania użytkownika.

To ważna wskazówka, która pokazuje, że warto zainwestować w tworzenie materiałów video powiązanych z działalnością prowadzoną przez firmy i ich publikację na YouTube. Istotne jest także dodawanie do nich oznaczeń – swoistego „spisu treści”, który pozwoli widzowi szybko przejść do interesującego go fragmentu. Chociaż nie jest to strategia odpowiednia dla każdej marki, może ona zainteresować np. właścicieli e-sklepów.

Jakość treści na stronie kluczowa dla algorytmów Google

Samo nasycenie strony www odpowiednio dobranymi frazami kluczowymi już od kilku lat nie wystarcza, aby osiągać wysokie wyniki wyszukiwania. Z roku na rok algorytmy Google, działające w oparciu o rozbudowany system AI, coraz dokładniej przyglądają się jakości tekstów, a dokładniej ich:

  • poziomie merytoryki,

  • wiarygodności,

  • dopasowaniu do oczekiwań osoby wyszukującej.

Dlatego w 2022 roku absolutnie nie można sobie już pozwolić na „bylejakość” tworzonych treści, ani ich przypadkowość.

Dalszy wzrost roli wyszukiwania głosowego dla skuteczności SEO

Jeszcze kilka lat temu wyszukiwanie głosowe było nowością, dostępną głównie dla anglojęzycznych użytkowników urządzeń od Apple. Jednak wraz z nadejściem Asystenta Google czy rozpowszechnieniem Alexy i Siri rola głosowych poleceń stała się bardzo istotna. Jakie to ma znaczenie dla SEO? Zmienia się sposób zadawania „pytań” wyszukiwarce.

O ile wpisać jest łatwiej np. frazę typu „najlepsza restauracja Gdańsk”, o tyle przy wyszukiwaniu głosowym użytkownik użyje bardziej naturalnej struktury językowej, np. „jaka jest najlepsza restauracja w Gdańsku”. W efekcie konieczna jest zmiana charakteru słów kluczowych używanych w pozycjonowaniu, a także rozszerzenie ich listy – głównie o naturalne pytania. Dlatego można się spodziewać np. wzrostu roli content marketingu, a zwłaszcza blogów firmowych. Są one naturalnym miejscem na publikacji treści zawierających „naturalne” frazy kluczowe – typowe dla wyszukiwania głosowego.

SXO zamiast SEO

Tradycyjne SEO ma za zadanie przede wszystkim doprowadzić użytkownika na stronę internetową i zwiększyć ruch na niej. To jednak dopiero połowa drogi do skutecznej konwersji. Dlatego eksperci prognozują dalszy rozwój strategii SXO, a zatem łączenie narzędzi z zakresu pozycjonowania z technikami UX.

Cel jest prosty: chodzi o to, aby użytkownik nie tylko dotarł na pozycjonowaną stronę, ale „łatwo, szybko i przyjemnie” znalazł na niej potrzebne mu informacje. Dzięki temu nie tylko pozostanie w serwisie na dłużej, ale przede wszystkim chętniej przejdzie przez zaprojektowaną „ścieżkę konwersji” – aż do złożenia zamówienia czy np. wysłania zapytania ofertowego.

Nacisk na mobilne SEO

Już ponad połowa ruchu internetowego odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych, a więc smartfonów. Dlatego sukces SEO w 2022 roku będzie w dużej mierze determinowany poziomem dostosowania strony www do korzystania z niej na telefonie. Tylko serwisy „mobile friendly” będą się dobrze pozycjonowały, a jednocześnie zapewniały przełożenie na pozyskiwanie klientów i poprawę wyników sprzedażowych. Nacisk na mobilność widać choćby w Core Web Vitals, a więc kluczowych wyznacznikach strony www wskazanych przez Google.

Wprowadzenie mechanizmu infinite scroll w wynikach Google: pierwsza pozycja już nie taka ważna?

Wśród ekspertów SEO często można usłyszeć żart mówiący o tym, że jeśli chce się coś ukryć, najlepiej umieścić to na drugiej stronie wyników wyszukiwania w Google. I rzeczywiście, mało który internauta dociera do tego miejsca. Jednak w 2022 roku gigant z Mountain View planuje wprowadzenie w wynikach wyszukiwania tzw. mechanizmu infinite scroll, a zatem przewijania wyników bez końca i bez konieczności klikania w przycisk ze strzałką, aby przejść do kolejnych.

W teorii nie ma to wpływu na strategię SEO, ponieważ nadal najbardziej opłacalne będzie się pojawienie w TOP 3 czy TOP 10. Niemniej jednak, eksperci przewidują, że zmieni się rozkład kliknięć w wyniki poniżej trzeciej pozycji. W praktyce więc może to otworzyć szanse na budowanie skutecznej strategii SEO także firmom, które dopiero rozpoczęły pozycjonowanie lub dysponują mniejszym budżetem.

 

Podsumowując można powiedzieć, że najważniejszym trendem SEO na 2022 rok będzie jeszcze większa koncentracja na użytkownikach sieci oraz ich potrzebach i oczekiwaniach.

Jak zatem skutecznie wdrożyć strategię pozycjonowania? Warto zaprojektować stronę www firmy tak, by była maksymalnie dostosowana do wymagań grupy docelowej pod względem układu oraz treści i funkcjonalności. Takie podejście, wraz z regularną publikacją wartościowych artykułów na blogu firmowym, gwarantuje wysokie szanse na sukces.