5 błędów, które sprawiają, że Twój zespół nie ma odpowiedniej motywacji

Motywacja pracowników jest jednym z filarów sukcesu każdej firmy. Bez odpowiedniego poziomu zaangażowania pracowników nie ma mowy o wysokiej jakości produktów czy świetnej obsłudze klienta. Masz wrażenie, że Twoi podwładni są dalecy od „kipienia energią” na myśl o wykonywaniu powierzonych obowiązków? Zastanawiasz się, jak zwiększyć motywację pracowników? Oto najpoważniejsze błędy, które mogą przyczyniać się do zniechęcenia.

1.      Kontrola zamiast zaufania i delegowania obowiązków

System motywacji pracowników opiera się nie tylko na dobrym wynagrodzeniu czy tzw. benefitach, które stały się już niepisanym standardem w większości firm. To kwestia odpowiedniego zarządzania zespołem.

Zastanów się: jak dużo przestrzeni dajesz swoim podwładnym podczas wykonywania codziennych obowiązków? Lubisz mieć pełną kontrolę nad wszystkim, co dzieje się w firmie? Jesteś osobą, która lubi „stać za plecami” pracowników – tak, aby upewnić się, że na pewno robią to, czego od nich oczekujesz? W trzymaniu ręki na pulsie nie ma nic złego, ale nic nie zabija zapału i zaangażowania tak, jak szef, który nadzoruje każdy, nawet najmniejszy krok.

Jeżeli właśnie tak postępujesz, czas coś z tym zrobić. Zamień tzw. micromanaging na delegowanie obowiązków. Szybko zobaczysz, że pracownicy, który dostali więcej swobody w tym, jak organizują swoją pracę, zaczną się w nią bardziej angażować. To prosty, ale skuteczny sposób motywowania pracowników.

1.      Brak docenienia sukcesów pracowników

Techniki motywacji pracowników wskazywane przez ekspertów kładą duży nacisk na „pozytywne wzmocnienia”, a zatem chwalenie członków zespołu, jeżeli osiągnęli jakiś sukces.

Jeżeli skupiasz się wyłącznie na krytykowaniu i wskazywaniu błędów, nie dziw się, że Twój zespół nie ma odpowiedniej motywacji. Zastanów się: jak sam czułbyś się, gdybyś ciągle słyszał o swoich niedociągnięciach, a nigdy o tym, co zrobiłeś dobrze? W takiej sytuacji łatwo wpaść w przekonanie o własnym braku kompetencji, a zaangażowanie spada.

Jeśli więc zależy Ci na tym, aby motywacja zespołu była wysoka – zacznij wprost doceniać swój zespół. Nie tylko premią na koncie, ale również „dobrym słowem”. I to zarówno podczas indywidualnej rozmowy, jak i na forum.

2.      Ignorowanie konfliktów między pracownikami

Jako na liderze, spoczywa na Tobie obowiązek dbania o dobrą komunikację w zespole. Nie chodzi wyłącznie o tę pionową, a więc na linii szef – podwładni. Warto też uważnie przyjrzeć się tym, co dzieje się między członkami zespołu. Jeżeli ignorujesz konflikty pomiędzy pracownikami – popełniasz duży błąd. Nie wszystkie „rozejdą się po kościach” czy zostaną rozwiązane przez osoby, których dotyczą. Są sytuacje, w których lider musi interweniować – zwłaszcza jeśli spór wyraźnie odbija się na motywacji pracowników i efektywności ich działania.

Co możesz zrobić jako manager? Przeprowadzenie szczerych rozmów ze wszystkimi zaangażowanymi – najlepiej w cztery oczy – może być dobrym początkiem. Możesz też wejść w rolę mediatora między obiema stronami lub, jeśli te narzędzia motywacji pracowników zawiodą, dokonać zmian kadrowych, np. przenieść którąś z osób do innego działu.

3.      Przytłaczająca ilość zasad i restrykcji

Stworzenie jasnych „zasad gry” w środowisku pracy nie jest niczym złym. Wręcz przeciwnie – odrobina dyscypliny zazwyczaj pomaga zarządzać motywacją pracowników. Jednak co za dużo, to niezdrowo. Zamiast wprowadzać kolejne reguły, które de facto nie wnoszą nic do jakości wykonywania obowiązków, postaw na większą elastyczność. Choćby w kwestii zachowania dobrego work-life balance.

Rozważ na przykład:

  • uelastycznienie czasu pracy – zwłaszcza jeśli mowa o zadaniach kreatywnych i projektowych, które nie wymagają bycia w biurze „tu i teraz”. Pracownicy mogą docenić np. możliwość dopasowania godzin dniówki do swojego życia rodzinnego (czyli np. pozwolenie na rozpoczęcie jej w godzinach między 8:00 a 10:00, z adekwatną porą zakończenia dnia pracy);

  • wprowadzenie opcji pracy hybrydowej/zdalnej – oczywiście z zachowaniem jasnych reguł rozliczania ich. 

4.      Źle pojęta motywacja pracowników – ustalanie nierealistycznych celów

Zarządzanie przez cele może być dobrym sposobem na to, jak zwiększyć motywację pracowników. Wytyczenie jasnego kierunku działania czy też wyników, które mają być osiągnięte, to działania, które mogą pomóc zwiększyć zaangażowanie. Uzyskanie określonych efektów jest łatwiejsze, kiedy wiadomo, do czego się dąży.

Jednak cele mogą również działać zniechęcająco – stanie się tak wtedy, kiedy będą nadmiernie ambitne. Dobra zasada to ich indywidualne dopasowanie do możliwości oraz zasobów każdego pracownika. Gdy ustawisz poprzeczkę zbyt wysoko, członek Twojego zespołu nie będzie się starał, aby ją przeskoczyć.

Jak widzisz, utrzymanie wysokiego poziomu zaangażowania pracowników wymaga empatii, podmiotowego podejścia do podwładnych oraz jasnego stawiania granic. Dla menadżera ważne jest także budowanie autorytetu lidera. Praktyczną wiedzę na te tematy uzyskasz np. na szkoleniu z motywacji pracowników z naszymi ekspertami. Zapisz się na nie stacjonarnie lub online, aby świadomie budować w zespole energię do działania.