Nowoczesny marketing w małej firmie – 6 zasad, o których trzeba pamiętać

Prowadzisz małą firmę i zależy Ci zarówno na utrzymaniu się na rynku, jak i na dalszym rozwoju? Jeden z kluczowych elementów to świadomie budowana strategia marketingowa. Jest Ci potrzebna bez względu na skalę prowadzonej działalności. Prawdą jest jednak, że będziesz ją budować inaczej niż np. wielka korporacja. Oto najważniejsze zasady, o których trzeba pamiętać.

1.      Marketing w małej firmie jest potrzebny tak samo jak w korporacji

Wielu przedsiębiorców prowadzących działalność na niewielką skalę uznaje, że przy obsłudze klientów lokalnych marketing jest zbędny. Owszem, być może nie potrzebujesz reklam telewizyjnych czy radiowych. Jednak już np. promocja małej firmy w internecie czy poprzez przygotowanie ulotek mogą bardzo skutecznie wspomóc sprzedaż. Kluczową kwestią jest rozsądne dobranie narzędzi i rozwiązań do wielkości firmy oraz niszy biznesowej.

2.      Skuteczny marketing w małej firmie zaczyna się od zrozumienia, kim są Twoi klienci

Bez względu na skalę działalności, podstawą do stworzenia strategii marketingowej jest precyzyjne scharakteryzowanie osób, do których kierujesz swoją ofertę. Na pewno doskonale wiesz, że nie jesteś w stanie obsłużyć wszystkich, którzy się do Ciebie zgłaszają. I to nie dlatego, że brakuje Ci zasobów, ale… że Twoja oferta będzie odpowiadać tylko określonej grupie osób.

Musisz wiedzieć, kto do tej grupy należy. Warto określić:

  • podstawowe parametry demograficzne – np. orientacyjny wiek czy płeć klientów, a także miejsce ich zamieszkania (jeśli Twoja mała firma działa lokalnie, a nie np. online, oferując usługi osobom z całej Polski);

  • ich potrzeby związane z Twoją ofertą oraz to, jak produkt, który dostarczasz, wpisze się w ich oczekiwania;

  • ich możliwości finansowe i oczekiwania odnośnie do ceny i jakości;

  • zwyczaje zakupowe, tryb życia, to, gdzie bywają i czy korzystają z internetu.

Im dokładniej nakreślisz tzw. persony klientów, tym łatwiej będzie Ci sformułować ofertę, która do nich trafi. To punkt wyjścia do wdrożenia marketingu w małej firmie, jak i w dużej.

3.      Marketing dla małych firm nie obejdzie się bez strategii

Marketing w małej firmie musi być zaplanowany i usystematyzowany w ramach jednej, spójnej strategii. Taka, która wytycza konkretne i mierzalne cele oraz strategię komunikacji z klientami. Wykupowanie przypadkowych reklam w Google czy zlecenie agencji reklamowej zaprojektowania billboardu na konkretną akcję może się skończyć przepaleniem budżetu.

Znacznie lepiej jest określić na start:

  •  budżet marketingowy – zarówno ten roczny, jak i na krótsze okresy;

  • styl komunikacji z grupą docelową;

  • kluczowe elementy przekazu, który ma być promowany;

  • kanały dotarcia do klientów – mogą to być np. internet, reklama zewnętrzna, obecność na targach branżowych i tym podobne;

  • konkretne cele do osiągnięcia dzięki skutecznemu marketingowi w małej firmie.

Strategię warto połączyć z chociaż orientacyjnym harmonogramem działań.

 

4.      Wykonaj sam te zadania związane z marketingiem, którym na pewno podołasz

Kiedy prowadzisz małą firmę, najczęściej robisz to z kilkuosobowym zespołem. Czy jest w nim specjalista od marketingu? Zapewne nie. Nie oznacza to jednak, że części działań w tym zakresie nie można wykonać samodzielnie.

W zdobyciu podstawowych kompetencji może pomóc np. szkolenie z marketingu w małej firmie. Nauczysz się na nim np., jak zrozumieć swojego klienta i dopasować odpowiednie narzędzia promocji. To pomoże Ci zaplanować strategię. Natomiast poważniejsze zadania – np. te związane z prowadzeniem kampanii Google Ads czy z zaprojektowaniem materiałów reklamowych – powierz zewnętrznym specjalistom. To inwestycja, która się zwróci.

5.      Korzystaj ze zróżnicowanych narzędzi marketingowych, a nie tylko z jednego z nich

Marketing w małej firmie nie może się opierać na jednym narzędziu i kanale komunikacji – np. wyłącznie na fanpage’u na Facebooku. Pamiętaj, że im więcej punktów styku z potencjalnymi klientami, tym większa szansa na zamknięcie sprzedaży. Odbiorców trzeba przeprowadzić w dół lejka sprzedażowego – tak, aby coraz bardziej oswoił się z Twoimi produktami i zdecydował się na podjęcie współpracy.

Możesz więc np. połączyć kontakt przez media społecznościowe z udziałem w targach branżowych, kampanią outdoorową (np. banerami i bilboardami), przygotowaniem ulotek i katalogów sprzedażowych… Wszystko zależy od branży działalności oraz budżetu, jakim dysponujesz na reklamę.

6.      Rozsądnie planuj budżet na marketing

Przy planowaniu kwoty przeznaczonej na praktyczny marketing w małej firmie trzeba zachować zdrowy rozsądek. Z jednej strony nie można zredukować wydatków na promocję firmy niemal do zera. Taka strategia sprawi, że Twoja oferta nie dotrze do nowych klientów. Szczególnie trzeba o tym pamiętać w czasie kryzysu – wbrew intuicji, trudny okres dla firmy to czas, kiedy warto się reklamować bardziej!

Z drugiej strony, nie można „przeszarżować” z wydatkami. Dlaczego? Nie chodzi wyłącznie o bezpieczeństwo finansowe Twojego biznesu. Pomyśl, co stanie się, kiedy zrobiona z rozmachem kampania reklamy płatnej w internecie sprawi, że telefon zacznie do Ciebie dzwonić nie kilka, ale kilkadziesiąt razy dziennie? Czy będziesz w stanie obsłużyć napływ nowych zapytań ofertowych? Jeśli nie, szybko pogrzebiesz swoje szanse sprzedażowe.

Wniosek? Podstawa skutecznego marketingu w małej firmie to plan działania dostosowany do skali, w jakiej prowadzisz biznes. Opracuj go w realistyczny sposób i realizuj konsekwentnie – samodzielnie lub z zewnętrzną agencją – a zwiększysz swoje szanse na sukces. Powodzenia!