Czym jest marketing automation i komu jest potrzebne takie narzędzie?

Jak zapewne już wiesz, im więcej znajdziesz punktów kontaktu z klientem, tym większe są Twoje szanse na zamknięcie sprzedaży. Ważne jest jednak także to, aby trafić do odbiorców w odpowiednim momencie i z właściwym komunikatem. „Ręczna” praca wykonywana przez marketera może nie wystarczyć, aby osiągnąć te cele. Tu z pomocą przychodzi marketing automation. Co to jest i jakie narzędzia można wykorzystać? Wyjaśniamy.

Co to jest marketing automation?

Definicja marketing automation po polsku to automatyzacja marketingu. Co kryje się pod tym pojęciem? Mówiąc najprościej: zastosowanie szeregu narzędzi informatycznych, które pozwalają inteligentnie zaplanować i zrealizować kontakt z klientem.

Chodzi zatem o to, aby specjalne oprogramowanie:

  • wykryło dobry moment na podjęcie kontaktu z odbiorcą (np. jego wizytę na Twojej stronie albo kliknięcie w baner reklamowy),

  • zareagowało na niego poprzez wysłanie wiadomości o odpowiedniej treści.

Zastosowanie takich narzędzi może mieć ogromne znaczenie dla skuteczności konwersji, a więc tego jak skutecznie pozyskasz dane kontaktowe odbiorców lub zamkniesz kolejne transakcje.

W jakim celu są podejmowane działania marketing automation?

Marketing automation to dziedzina marketingu, której możliwości stale się poszerzają. Można więc śmiało powiedzieć, że narzędzia z tego obszaru można wykorzystać przy realizacji bardzo zróżnicowanych celów komunikacji i na różnych etapach lejka sprzedażowego.

W praktyce mogą one posłużyć np. do:

  • monitorowania zachowań osób, które odwiedzają Twoją stronę i analizowania ich – takie informacje pomogą Ci np. zmodyfikować serwis www albo ocenić, na które elementy oferty położyć największy nacisk,

  • pozyskiwanie leadów sprzedażowych – a więc takie poprowadzenie automatycznej komunikacji, aby potencjalny klient np. przeszedł na landing page ofertowy czy zapisał się na firmowy newsletter;

  • segmentację klientów, a więc podzielenie ich na poszczególne grupy, np. z uwagi na zainteresowania czy demografię. Marketing automation pozwoli dzięki temu zróżnicować komunikaty, które wysyłasz do odbiorców – inne dotrą np. do mężczyzn po 20-tce, a inne do kobiet w średnim wieku;

  • tworzenia automatycznych ofert, precyzyjnie dopasowanych do potrzeb danego klienta – oprogramowanie może na przykład przygotować maila sprzedażowego, w którym znajdą się linki do produktów w e-sklepie oglądanych wcześniej przez tę konkretną osobę,

  • prowadzenia dynamicznych interakcji wieloma kanałami – i to zarówno internetowymi, jak i tradycyjnymi. Z tego rozwiązania korzystają na przykład banki. Często zdarza się, że klient, który np. w aplikacji swojego banku rozpoczął przeglądanie wniosku kredytowego, ale go nie ukończył, za dzień czy dwa otrzymuje telefon od doradcy z atrakcyjną ofertą pożyczki,

  • monitorowania reakcji odbiorców na wysyłane komunikaty reklamowe – tak, aby zmienić ich konfigurację i lepiej je zaplanować.

Możliwości są więc bardzo szerokie i zróżnicowane. A to sprawia, że działania związane z marketing automation można prowadzić zarówno na niewielką skalę, jak i z dużym rozmachem. Wszystko ostatecznie jest oczywiście uzależnione od profilu Twojej działalności oraz budżetu, jakim dysponujesz.

Zobacz też: Inbound marketing – nowe spojrzenie na komunikację z klientem

Jakie narzędzia marketing automation się stosuje?

Podobnie jak wiele jest celów, dla których można wprowadzić marketing automation, tak dużo jest i samych narzędzi z tego obszaru. Można tu wspomnieć np. o:

  • automatyzacji e-mail marketingu – to jedna z najczęściej spotykanych technik. Chociaż w przypadku wysyłania maili trzeba się liczyć z tym, że wiele wiadomości pozostanie nieodczytanych, odpowiednio przygotowane komunikaty wysłane w dobrym czasie mogą się przełożyć na sprzedaż;

  • czatach z klientami – zarówno bezpośrednio na stronie firmowej, jak i np. na platformie Messenger. Chat bot „odpowie” na najczęściej zadawane przez klientów pytania lub pokieruje ich do właściwych specjalistów, z którymi można porozmawiać na żywo,

  • narzędzia social proof marketing – a zatem wyświetlające się na stronie, najczęściej e-sklepu, wiadomości o tym, ile osób tego dnia skorzystało z darmowej konsultacji, ogląda teraz ten sam produkt lub dokonało zakupu. Tu wykorzystywany jest mechanizm dowodu społecznej słuszności;

  • powiadomieniach w aplikacjach firmowych – jeżeli firma stworzyła dla klientów aplikację, to również doskonały kanał do prowadzenia marketing automation. Powiadomienia można wykorzystać np. do informowania o aktualnych promocjach czy o specjalnych, spersonalizowanych zniżkach.

Warto przy tym pamiętać, że wiele narzędzi do marketing automation to oprogramowanie, które pozwala integrować działania w wielu obszarach. Wybór odpowiedniego systemu jest uzależniony m.in. od zasięgu planowanej automatyzacji, celów biznesowych czy liczby klientów, do których są kierowane komunikaty.

Podsumowując: automatyzacja marketingu może być sposobem na jeszcze skuteczniejszą komunikację z klientami i zwiększenie ich potencjału konwersyjnego. To zatem inwestycja, którą warto rozważyć – zwłaszcza, jeżeli Twoja firma adresuje swoje usługi do szerokiego grona odbiorców.

Chcesz zdobyć więcej informacji na temat nowoczesnych form marketingu? Zapisz się np. na to szkolenie i poszerz swoje kompetencje!