- Szkolenia biznesowe »
- Blog »
- Czym jest marketing automation i komu jest potrzebne takie narzędzie?
- « Blog
Czym jest marketing automation i komu jest potrzebne takie narzędzie?

Jak zapewne już wiesz, im więcej znajdziesz punktów kontaktu z klientem, tym większe są Twoje szanse na zamknięcie sprzedaży. Ważne jest jednak także to, aby trafić do odbiorców w odpowiednim momencie i z właściwym komunikatem. „Ręczna” praca wykonywana przez marketera może nie wystarczyć, aby osiągnąć te cele. Tu z pomocą przychodzi marketing automation. Co to jest i jakie narzędzia można wykorzystać? Wyjaśniamy.
Co to jest marketing automation?
Definicja marketing automation po polsku to automatyzacja marketingu. Co kryje się pod tym pojęciem? Mówiąc najprościej: zastosowanie szeregu narzędzi informatycznych, które pozwalają inteligentnie zaplanować i zrealizować kontakt z klientem.
Chodzi zatem o to, aby specjalne oprogramowanie:
wykryło dobry moment na podjęcie kontaktu z odbiorcą (np. jego wizytę na Twojej stronie albo kliknięcie w baner reklamowy),
zareagowało na niego poprzez wysłanie wiadomości o odpowiedniej treści.
Zastosowanie takich narzędzi może mieć ogromne znaczenie dla skuteczności konwersji, a więc tego jak skutecznie pozyskasz dane kontaktowe odbiorców lub zamkniesz kolejne transakcje.
W jakim celu są podejmowane działania marketing automation?
Marketing automation to dziedzina marketingu, której możliwości stale się poszerzają. Można więc śmiało powiedzieć, że narzędzia z tego obszaru można wykorzystać przy realizacji bardzo zróżnicowanych celów komunikacji i na różnych etapach lejka sprzedażowego.
W praktyce mogą one posłużyć np. do:
monitorowania zachowań osób, które odwiedzają Twoją stronę i analizowania ich – takie informacje pomogą Ci np. zmodyfikować serwis www albo ocenić, na które elementy oferty położyć największy nacisk,
pozyskiwanie leadów sprzedażowych – a więc takie poprowadzenie automatycznej komunikacji, aby potencjalny klient np. przeszedł na landing page ofertowy czy zapisał się na firmowy newsletter;
segmentację klientów, a więc podzielenie ich na poszczególne grupy, np. z uwagi na zainteresowania czy demografię. Marketing automation pozwoli dzięki temu zróżnicować komunikaty, które wysyłasz do odbiorców – inne dotrą np. do mężczyzn po 20-tce, a inne do kobiet w średnim wieku;
tworzenia automatycznych ofert, precyzyjnie dopasowanych do potrzeb danego klienta – oprogramowanie może na przykład przygotować maila sprzedażowego, w którym znajdą się linki do produktów w e-sklepie oglądanych wcześniej przez tę konkretną osobę,
prowadzenia dynamicznych interakcji wieloma kanałami – i to zarówno internetowymi, jak i tradycyjnymi. Z tego rozwiązania korzystają na przykład banki. Często zdarza się, że klient, który np. w aplikacji swojego banku rozpoczął przeglądanie wniosku kredytowego, ale go nie ukończył, za dzień czy dwa otrzymuje telefon od doradcy z atrakcyjną ofertą pożyczki,
monitorowania reakcji odbiorców na wysyłane komunikaty reklamowe – tak, aby zmienić ich konfigurację i lepiej je zaplanować.
Możliwości są więc bardzo szerokie i zróżnicowane. A to sprawia, że działania związane z marketing automation można prowadzić zarówno na niewielką skalę, jak i z dużym rozmachem. Wszystko ostatecznie jest oczywiście uzależnione od profilu Twojej działalności oraz budżetu, jakim dysponujesz.
Zobacz też: Inbound marketing – nowe spojrzenie na komunikację z klientem
Jakie narzędzia marketing automation się stosuje?
Podobnie jak wiele jest celów, dla których można wprowadzić marketing automation, tak dużo jest i samych narzędzi z tego obszaru. Można tu wspomnieć np. o:
automatyzacji e-mail marketingu – to jedna z najczęściej spotykanych technik. Chociaż w przypadku wysyłania maili trzeba się liczyć z tym, że wiele wiadomości pozostanie nieodczytanych, odpowiednio przygotowane komunikaty wysłane w dobrym czasie mogą się przełożyć na sprzedaż;
czatach z klientami – zarówno bezpośrednio na stronie firmowej, jak i np. na platformie Messenger. Chat bot „odpowie” na najczęściej zadawane przez klientów pytania lub pokieruje ich do właściwych specjalistów, z którymi można porozmawiać na żywo,
narzędzia social proof marketing – a zatem wyświetlające się na stronie, najczęściej e-sklepu, wiadomości o tym, ile osób tego dnia skorzystało z darmowej konsultacji, ogląda teraz ten sam produkt lub dokonało zakupu. Tu wykorzystywany jest mechanizm dowodu społecznej słuszności;
powiadomieniach w aplikacjach firmowych – jeżeli firma stworzyła dla klientów aplikację, to również doskonały kanał do prowadzenia marketing automation. Powiadomienia można wykorzystać np. do informowania o aktualnych promocjach czy o specjalnych, spersonalizowanych zniżkach.
Warto przy tym pamiętać, że wiele narzędzi do marketing automation to oprogramowanie, które pozwala integrować działania w wielu obszarach. Wybór odpowiedniego systemu jest uzależniony m.in. od zasięgu planowanej automatyzacji, celów biznesowych czy liczby klientów, do których są kierowane komunikaty.
Podsumowując: automatyzacja marketingu może być sposobem na jeszcze skuteczniejszą komunikację z klientami i zwiększenie ich potencjału konwersyjnego. To zatem inwestycja, którą warto rozważyć – zwłaszcza, jeżeli Twoja firma adresuje swoje usługi do szerokiego grona odbiorców.
Chcesz zdobyć więcej informacji na temat nowoczesnych form marketingu? Zapisz się np. na to szkolenie i poszerz swoje kompetencje!
Zobacz także

Sklep internetowy krok po kroku – jak zacząć, żeby osiągnąć sukces?
Rozwiń swój biznes o funkcjonalny sklep internetowy. Krok po kroku dowiedz się co powinien zawierać twój sklep e-commerce i zwiększ swoją sprzedaż online.
Czytaj więcej
Hybrydowy model pracy – czy warto go wdrożyć w firmie?
Praca hybrydowa to coraz powszechniejszy model funkcjonowania firm. Zobacz, jakie korzyści Ci przyniesie i czy warto zaoferować pracownikom taką opcję.
Czytaj więcej
7 umiejętności, które powinien mieć profesjonalny sprzedawca
Chcesz być profesjonalnym sprzedawcą? Jeśli tak, zacznij rozwijać kluczowe umiejętności, które zapewnią Ci sukces. Zobacz, jakie kompetencje warto budować!
Czytaj więcej
Ile czasu potrzeba, żeby nauczyć się obsługi Excela?
Zastanawiasz się, ile czasu trwa nauka Excela od podstaw? Krócej niż Ci się wydaje – zwłaszcza jeśli zaczniesz od kompleksowego szkolenia. Zobacz, dlaczego warto!
Czytaj więcej