5 elementów, które podnoszą potencjał sprzedażowy sklepu internetowego

Chcesz prowadzić sprzedaż w sklepie internetowym? To może być dobry pomysł na biznes – zwłaszcza że chętnych do kupowania online przybywa. Musisz jednak pamiętać, że w świecie e-commerce panuje też coraz większa konkurencja. Dlatego, aby się przebić, trzeba świadomie promować sklep internetowy i zadbać o sprawną obsługę klientów. Poznaj kluczowe elementy, które pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.

 

1.      Określone USP sklepu internetowego

Jak podkreślają eksperci biznesowi, określenie USP marki to jeden z fundamentów sukcesu w dowolnej dziedzinie przedsiębiorczości. Chodzi o tzw. unikalną propozycję sprzedaży, a więc czynnik, który wnosi do Twojej oferty wartość dodaną dla klienta. Taką, której grupa docelowa nie znajdzie w innej firmie.

Warto go określić także w branży e-sprzedaży. Czym może być USP Twojego sklepu internetowego? Zanim je ustalisz:

  • określ, do kogo konkretnie kierujesz swoją ofertę – im dokładniej scharakteryzujesz swoich klientów i im lepiej zrozumiesz ich potrzeby oraz problemy, tym łatwiej będzie zdefiniować przewagę konkurencyjną marki;

  • zastanów się, jak możesz przebić e-sklepy, które są Twoją bezpośrednią konkurencją.

Co może być czynnikiem, który przemówi do odbiorców? To zależy od niszy, w której będziesz sprzedawać. Niemniej jednak mogą to być np.:

  • darmowe przeróbki krawieckie ubrań zakupionych w Twoim e-sklepie (np. jeśli sprzedajesz koszule czy garnitury);

  • konsultacje wnętrzarskie i wizualizacje dla klientów kupujących meble i dekoracje w Twoim sklepie;

  • bardzo szybka dostawa – np. zagwarantowana do określonej godziny, na wybranym terenie.

Dróg, którymi możesz pójść, jest bardzo wiele. Pamiętaj, że jeśli nie uda Ci się wypracować USP na start, możesz je nakreślić na późniejszym etapie rozwoju e-sklepu.

2.      Odpowiednio wybrany asortyment do sprzedaży w sklepie internetowym

Co sprzedawać przez internet? To wybór, przed którym stoją przede wszystkim nowi przedsiębiorcy – ci, którzy wchodzą na rynek bez wcześniejszego doświadczenia w handlu. To kolejne pytanie, na które brak jednej dobrej odpowiedzi. Jakie są zatem opcje?

Sprzedaż w sklepie internetowym asortymentu z najpopularniejszych grup towarów.

Jak pokazują wyniki badań, największą popularnością w polskich e-sklepach cieszą się odzież, obuwie, kosmetyki, akcesoria motoryzacyjne, a także sprzęt RTV/AGD, urządzenia mobilne i akcesoria do nich czy dekoracje do domu. Dystrybucja takich towarów może być sposobem na to, jak zrobić sklep internetowy, który sprzedaje. Jest tu jednak mały haczyk – w tych branżach panuje duża konkurencja. Trzeba więc „wykroić niszę” dla siebie lub wygrywać lepszą ceną.

E-sprzedaż produktów DIY/unikalnych/niszowych

Tą drogą podążają np. producenci ręcznie produkowanych mebli czy dekoracji i innych przedmiotów, które są oryginalne. To może być dobry wybór na start, jednak musisz mieć świadomość, że pozyskanie klientów na nietypowe produkty zajmie sporo czasu. Dlatego rozwój takiego biznesu warto zacząć jeszcze przed rezygnacją z dodatkowej kariery.

Czytaj też: E-commerce: czy teraz jest dobry moment, żeby wejść na rynek? 

3.      Dostosowanie sklepu internetowego do SEO

SEO, czyli pozycjonowanie, to ważna odpowiedź na pytanie o to, jak sprzedawać online z dużą skutecznością. Żeby klienci chcieli kupić produkty właśnie od Ciebie, muszą dostrzec tę ofertę w „gąszczu internetu”. Dlatego Twój punkt e-commerce musi powstać zgodnie z zasadami SEO. Istotne kwestie to m.in.:

  • przejrzysty, intuicyjny układ sklepu;

  • pełna funkcjonalność strony na każdym urządzeniu (tzw. responsywność);

  • bezpieczeństwo działania serwisu i jego duża szybkość działania;

  • odpowiedni poziom nasycenia treściami zawierającymi właściwe słowa kluczowe;

  • zastosowanie metadanych;

  • regularne rozbudowywanie bloga sklepu internetowego.

Wiele z tych działań możesz wykonać samodzielnie – np. po szkoleniu z SEO dla początkujących.

4.      Reklama sklepu internetowego

Na wyniki pozycjonowania sklepu online poczekasz nawet kilka miesięcy lub dłużej. Jeżeli więc zastanawiasz się, jak sprzedawać w internecie „tu i teraz” zainwestuj w jego płatną reklamę. Chodzi zarówno o linki sponsorowane, jak i o banery promocyjne na portalach zewnętrznych (tzw. remarketing). Dobrze przeprowadzona kampania szybko przyprowadzi klientów.

5.      Wysoka jakość obsługi klienta w sklepie internetowym

Dobrym sposobem na to, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, jest zadbanie o bardzo wysoki poziom obsługi klientów. Klucz to szybka reakcja na przesłane zapytania ofertowe – np. za pośrednictwem czatu, maila czy przez telefon. Ważne, aby przy obsłudze takich wiadomości podejść z uwagą do potrzeb i oczekiwań klienta. Liczy się szybkie udzielenie odpowiedzi, ale też wejście w interakcję. W czym rzecz? Jeśli użytkownik zada np. pytanie „Czy macie na stanie produkt X?”, nie można poprzestać na zdawkowej odpowiedzi na zasadzie „Tak, mamy/Nie, nie mamy”. Warto dopytać taką osobę, np. czy zarezerwować ten produkt. A jeśli w magazynie aktualnie nie ma takiego towaru, dobrze zaproponować alternatywę.

Równie istotna jest szybka wysyłka towaru – realizacja zamówienia w krótkim czasie może być dla klienta argumentem decydującym o zakupie w sklepie www, nawet przy nieco wyższej cenie.

Chociaż rozpoczęcie sprzedaży online jest poważnym wyzwaniem, jeśli stopniowo będziesz rozwijać swoje kompetencje w tym zakresie, masz szansę na sukces. Odważ się wejść do świata e-commerce!